Fortsatt supertillväxt för click & collect: ”Långt ifrån mättad marknad”

Näthandeln fortsätter att driva tillväxt. I augusti växte onlineförsäljningen med närmare 90 procent. ”Marknaden är långt ifrån mättad”, säger Svensk Dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
Annons:
Text: Pontus Edman
Annons:

Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 5,0 procent under sommarens sista månad, visar Dagligvaruindex. Korrigerat för kalendereffekten (-1,8) var siffran 6,8 procent.

Som vanligt var det online som drev tillväxten. Varor beställda på nätet ökade med 89,1 procent jämfört med samma månad 2019. Framförallt är det click & collect som kunderna efterfrågar, kanalen ökade med 152,4 procent.

Karin Brynell är övertygad om att utvecklingen kommer att fortsätta.

– E-handeln har en stark tillväxtperiod framöver med flera investeringsprojekt som kommer att öka kapaciteten. Utvecklingen med dubblerad försäljning under sommarmånaderna tyder på att marknaden är långt ifrån mättad, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex augusti

Totalt: 5,0 procent
Fysisk butik: 3,0 procent
E-hande: 89,1 procent

  • Click & collect: 152,4 procent,
  • Hemleverans: 56,1 procent

Ackumulerat: 7,8 procent

  • Fysisk butik: 5,9 procent
  • E-handel: 79,7 procent

Källa: Dagligvaruindex

Även försäljningen i fysisk butik växte under augusti, men med lite mer måttliga 3,0 procent.

Sammanfattningsvis kan dagligvaruhandeln se tillbaka på en stark sommarförsäljning. juni-augusti växte försäljningen med 6,8 procent.

– Nu när hösten är kommen kan vi konstatera att samtliga sommarmånader hade högre tillväxttal under 2020 än under 2019. Förklaringen är naturligtvis kopplad till pandemin, som startade under våren men också har påverkat sommarplaner och semesterkonsumtion, säger Karin Brynell.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...