Foto: Foto: Thomas Ohlén

Forskare: Coop får svårt att locka nya kunder

Anseendet för Coop år lågt bland personer som inte är Coop-kunder. Det gör det svårt för Coop att attrahera nya kunder, konstaterar forskare.
Annons:
Text: David Jansson
Annons:

De tio mest ansedda företagen i Sverige

1.Ikea
2. Apoteket
3. Ica
4. Arla Foods
5. Google
6. Clas Ohlson
7. Volvo bilar
8. Samsung
9. Apotek Hjärtat
10. Stadium

Källa: Anseendebarometern 2014

En stor skillnad mellan Ica och Coop är att Ica har ett högt anseende även bland de personer som inte är Ica-kunder medan anseendet för Coop är anmärkningsvärt lågt bland dem som inte är Coop-kunder.

Det här framgår av senaste Anseendebarometern, som årligen görs av Nordic Brand Academy.

– Det låga anseendet bland icke-kunderna gör att Coop sannolikt har mycket svårare att rekrytera nya kunder än vad Ica har, säger Tony Apéria, ansvarig för Anseendebarometern och forskare vid Stockholm Business School.

Enligt studien är Ikea det detaljhandelsföretag som har störst anseende bland svenskarna. Den populära möbelgiganten skuggas närmast av Apoteket, Ica och Clas Ohlson på andra, tredje respektive fjärde plats.

– De företagen har placerat sig i topp under alla de elva år vi gjort undersökningen, berättar Tony Apéria.

Ikea, Apoteket och Ica ligger inte bara överst på detaljhandelslistan utan toppar också listan över alla de totalt 60 företag från olika branscher som finns med i undersökningen.

– Konsumentnära detaljhandelsföretag kommer i topp medan företag i branscher som energi, telekom och bank ofta hamnar i botten, säger Tony Apéria.

Allra längst ned på anseendelistan hamnade emellertid McDonalds, SJ och Ryanair.

Undersökningen bygger på intervjuer med drygt 5 100 personer som fått ge sin syn på företagens verksamhet, värderingar och personlighet samt berätta om vilket förtroende de har för företagen.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...