Forskare: Bättre produkt-information ger färre dyra returer

Den stora mängden returer är ett gissel för både e-handlare och för miljön. Nu uppmanar forskare handeln att satsa på bättre information om varorna för att minska andelen returer.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

22 procent av klädesplaggen som handlas online skickas i retur. Det visar en studie vid Göteborgs universitet, skriver SVT Nyheter.

Enligt Michael Browne, professor i industriell och finansiell ekonomi och en av författarna till studien, är konsumenterna ovetande om hur returerna hanteras.

Ofta skickas plaggen först till återförsäljaren och därefter vidare till tillverkaren i till exempel Polen eller Asien. Där kontrolleras det och sänds tillbaka till återförsäljaren som först då kan sälja plagget igen, enligt forskarna.

– Naturligtvis får det konsekvenser för miljön med koldioxidutsläpp och energin som används vid transporter och så vidare, säger Michael Browne till SVT Nyheter.

För att minska returerna föreslår Michael Browne att nätbutikerna ska förbättra produktinformationen, då returerna ofta beror på att passform eller färg inte stämmer med förväntningarna.

– Det är väldigt viktigt hur bilderna på webbsidorna ser ut. Att färgen, materialet och form på bilderna stämmer överens med verkligheten och det behövs bättre storleksguider, säger han.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...