Foto: Andreas Heneborn

Försäljningstillväxt ett måste för Indiska: ”Hösten var betydligt svagare än tänkt”

Det har gått ett år sedan Indiskas senaste rekonstruktion avslutade. ”Kostnaderna minskar enligt plan så nu är det framfört allt bättre försäljningstillväxt som måste till”, säger vd Karin Lindahl.
Text: Daniel Norman
Annons:

17 januari förra året godkände tingsrätten Indiskas ackordsförslag. Därmed avslutades den andra rekonstruktionen på kort tid.

– Vi har lyckats betala av hela rekonstruktionen på ett år vilket vi är väldigt stolta över. Nu kan vi helt lämna den bakom oss. Kostnaderna minskar enligt plan så nu är det framför allt bättre försäljningstillväxt som måste till för att bolaget åter ska kunna bli lönsamt, säger Karin Lindahl till Market.

Hur gick försäljningen under 2018?
– Blandat. Våren var tung när vi slet med många gamla varor. Maj–augusti var en braksuccé där vi prickade in sortimentet helt rätt. Hösten var betydligt svagare än tänkt.

Karin Lindahl berättar att kedjan slitit med förseningar och kvalitetsproblem.

– Men vi måste också varar ärliga med att vi inte lyckats tillräckligt väl med att locka in kunderna. Vi är nu i full fart med att stärka upp sortimentet och marknadsföringen.

Förra året lanserade Indiska ett nytt butikskoncept.

Under året öppnade Indiska flera nya butiker.

– Kunderna gillar vårt nya koncept och vi ser att varorna kommer fram på ett nytt sätt. Det var även viktigt för oss att visa marknaden och kunderna att vi inte bara stänger butiker, utan också, där det finns rätt förutsättningar öppnar nytt.

Planerar ni några förändringar av butiksnätet under 2019?
– Stängningar är svårt att spekulera i. Principiellt vill vi inte stänga fler butiker, men allt beror på hur snabbt hyresnivåerna kommer ner till rimliga nivåer. Vi kommer att omlokalisera en del butiker, först ut är Uppsala där den nya butiken öppnar i mars. Vi letar även aktivt lokaler i Stockholm som är det område där vi de senaste fem åren har tappat mest omsättning, berättar Karin Lindahl.

Under 2019 ligger framför allt fokus på att utveckla sortimentet och göra det mer träffsäkert gentemot kunderna, berättar hon.

– Vi kommer fortsätta stå för färg och mönster, men kunderna kan även förvänta sig utveckling av bassortimentet och nya kvalitéer.

I februari lanserar Indiska en ny Yoga-kollektion och till sommaren kommer kedjan att släppa en riktad till mammor och deras barn.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...