Foto: Pontus Edman

Försäljningsrekord globalt – i Sverige sjönk omsättningen och resultatet rasade

Globalt slog Deichmann försäljningsrekord förra året. Men i Sverige bidrog inte till framgången. Försäljningen sjönk med 800 000 och förlusten ökade med sex miljoner kronor.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Deichmann uppnådde en bruttoförsäljning på 5,8 miljarder euro under förra året, den högsta någonsin. 

Men i Sverige backade försäljningen, från 229,67 miljoner kronor 2016 till 228,89 miljoner kronor 2017. 

Samtidigt visar den svenska verksamheten, med 28 butiker, upp en rörelseförlust på 6,47 miljoner kronor. En rejäl försämring från 2016 års förlust på 52 000 kronor. 

Deichmann har som policy att inte kommentera resultat nedbrutet på enskilda marknader. 

När Market får kontakt med Julia Schmitz, som tillfälligt återvänt som vd för kedjans verksamhet i Skandinavien, konstaterar hon att Deichmann totalt sett hade ett bra 2017 och avslöjar att starten på 2018 i Sverige varit lyckosam. 

– Tack vare en attraktiv kollektion, det varma vädret och inte minst motivationen hos våra medarbetare har vårsäsongen fungerat väldigt bra, säger hon. 

Skohandeln har det tufft på grund av digitaliseringen, är det något som påverkar er? 
– Digitaliseringen påverkar alla inom detaljhandeln och vi välkomnar de nya tekniska möjligheterna. Det öppnar upp många nya möjligheter för att vara nära våra kunder och erbjuda exakt de kollektioner och tjänster de önskar, säger Julia Schmitz. 

Deichmann har e-handel i Sverige sedan åtta år tillbaka. 

– Vi vill erbjuda våra kunder bästa möjliga service och vi jobbar ständigt för att utöka detta omnichannel-erbjudande. 

Julia Schmitz berättar att Deichmann under 2018 planerar att investera 248 miljoner euro i infrastruktur och ytterligare digitalisering globalt. 

I Sverige investerade kedjan 2017 i en uppdatering av två av sina butiker. 

– Vi är glada över de framgångsrika ombyggnationerna i Nacka Forum och Etage Överby i Trollhättan. Vi utvärderar hela tiden vårt butiksnät och kommer säkert att bygga om fler av våra enheter de närmaste åren. 

Deichmann vill växa i Sverige. 

– Förra året firade vi vårt tioårsjubileum i Sverige och vi vill naturligtvis fortsätta växa i landet. Vi öppnar en ny butik i C4 shopping i Kristianstad i september.

Det blir butik nummer 29 för Deichmann på den svenska marknaden. Kedjan tror fortsatt på fysisk närvaro. 

– Vi kommer att fortsätta att fokusera på rätt kombination av fysiska butiker och e-handel. Enligt vår åsikt finns utrymme för båda på marknaden och vår styrka jämfört med renodlade e-handelsföretag är bland annat att kunderna även kan prova skorna i de fysiska butikerna och få råd av vår personal, säger Julia Scmitz. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...