Försäljningsraset fortsätter för modehandeln: ”Haft ett nattsvart halvår”

Försäljningsraset för modehandeln fortsatte i augusti. Det visar nya siffror från Svensk Handel. ”Sedan coronapandemin slog till har stora delar av branschen haft ett nattsvart halvår”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Modehandeln fortsatte att kämpa i motvind under augusti månad, visar Stilindex från Svensk Handel.

Försäljningen av kläder, i deras fysiska butiker och e-handel mätt på jämförbara enheter och i löpande priser sjönk, med 17,9 procent.

Skohandeln hade det tuffare än så med ett tapp på 26,6 procent, jämfört med augusti i fjol.

– Försäljningsrasen var drastiska även i augusti. Sedan coronapandemin slog till har stora delar av modebranschen haft ett nattsvart halvår, återhämtningen går sakta och många kämpar fortfarande för att överleva, säger Mats Hedenström i en kommentar.

Han konstaterar de fysiska butikerna har det tuffast medan e-handeln väger upp delar av tappen.

– Modehandeln genomgår dessutom en omfattande omställning där den snabba digitaliseringen skapar en allt tuffare internationell konkurrens. Prisnivån påverkas i hög grad globalt och pressas ständigt nedåt, samtidigt som kostnader för anställda och hyror sätts lokalt och är höga ur ett internationellt perspektiv. Det är en svår ekvation för företagen att få ihop, fortsätter han och passar på att ge en känga till de som styr landet:

– Dessutom hotar regeringen nu med att införa en ensidig kläd- och skoskatt som skulle slå hårt mot konkurrenskraften i den svenska handeln.

Hittills i år, under årets första månader, har försäljningen av kläder sjunkit med 17,9 procent och försäljningen av skor med 32,2 procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...