Försäljningen ökar i stadskärnorna – men inte tack vare handeln

Hotell- och restaurangnäringen blomstrar i de svenska stadskärnorna medan detaljhandeln har det tuffare. Det visar den senaste sammanställningen av Cityindex. ”Handel är man i regel bättre på i köpcentrum”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Den nya kartläggningen, som HUI Research har genomfört på uppdrag av Agora, omfattar 104 svenska stadskärnor.

Resultatet för perioden 2016-2017 visar att den sammanlagda omsättningsutvecklingen för detaljhandel, restauranger, hotell och kommersiell service (gym, frisörer, biografer etc) ökade med 0,5 procent.

Hotell var den bransch som ökade mest, med sex procent, medan restaurangerna ökade med två procent.

Den enda bransch som backade var sällanköpsvaruhandeln som tappade två procent under perioden.

– Hotellbranschen gynnas särskilt i storstäderna och flera nyetableringar driver upp tillväxten, säger Tobias Rönnberg i en kommentar.

Samtidigt menar han att det blandade utbudet som drar folk till stadskärnorna ändå skapar bra förutsättningar för mer handel.

Men då måste man lyckas knäcka flera utmaningar: Gemensamma visioner, en fungerande citysamverkan, resurser och utvecklingsplaner är några faktorer som bör finnas med på checklistan.

De tre storstäderna uppvisade högst tillväxt med 1,4 procent.

Enskilda stadskärnor med högst tillväxt under perioden var Sala, Ljungby, Piteå och Bollnäs.

Den effektivaste stadskärnan (total försäljning per invånare) var Visby.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...