Foto: Susan Berzelius

Försäljningen accelererar för Kicks – mitt i omställningsarbetet

Kicks accelererade 2019. Nettoomsättningen steg med 4,7 procent, mitt i ett intensivt omställningsarbete. ”Glädjande att se”, säger ägarbolaget Axel Johnsons vd, Mia Brunell Livfors.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Axel Johnson-ägda kosmetikkedjan Kicks hade en nettoomsättning på 3 351 miljoner kronor 2019, ett lyft med 4,7 procent. Liksom koncernkollegan Åhléns är försäljningsutvecklingen starkare än föregående år. 2018 steg nettoomsättningen med 3,5 procent.

– Sällanköpsmarknaden präglas av en stenhård konkurrens mellan etablerade och nya aktörer, prispress från ständiga kampanjer, och ökad konkurrens över landsgränser. Under sådana marknadsförhållanden är det glädjande att se hur både Kicks och Åhléns lyckas öka sin försäljning både totalt och i jämförbara butiker, och att e-handeln visade imponerande tillväxt, säger Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, i en kommentar.

Kicks har under året både gjort digitala investeringar och jobbat hårt med butiksnätet –stängningar, nyöppningar och ometableringar.

Resultatet* sjönk under året med fyra miljoner kronor till elva miljoner kronor.

– Kicks hade ett år av fortsatt intensivt omställningsarbete, med investeringar i förbättrade tekniska plattformar, analyskapacitet och lansering och utveckling av egna varumärken. Investeringarna i omställningen belastade resultatet, säger Mia Brunell Livfors.

* Resultat efter finansnetto exklusive goodwillavskrivningar, justeringar på tilläggsköpeskillingar, jämförelsestörande poster och avvecklad verksamhet.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...