Foto: Susan Berzelius

Företagare tar över Coops butiker: ”Stora positiva effekter på försäljningen”

Coop har det senaste halvåret accelererat satsningen på franchise. Nu drivs 105 butiker av 240 butiker hos CBS av företagare. ”Men vi vill öka användningen ytterligare”, säger franchiseansvariga Helena Mattsson.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter avslöjade i slutet av augusti förra året att franchisetagare drev 80 av då 238 butiker hos Coop Butiker och Stormarknader (CBS) men på den korta tiden har den redan höga andelen stigit rejält.

I dag har CBS avtal eller föravtal om 105 enheter.

– Entreprenörerna har ett starkt driv och betydande kunskaper om den lokala marknaden. Egenskaperna ger stora positiva effekter på framför allt mindre butiker inom Coop. Försäljningen utvecklas starkt och även det ekonomiska utfallet är bättre, säger Helena Mattsson till dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter.

Framgången med franchise gör att Coop Butiker och Stormarknader öppnar för att ytterligare butiker ska kunna drivas av företagare.

Och intresset i dagligvaruhandeln är omfattande.

– Det finns ett stort antal duktiga kandidater som jobbar som butikschefer eller avdelningschefer inom Coop eller hos konkurrerande kedjor som vill bli franchisetagare hos oss

Coop har 3,5 miljoner medlemmar som äger de totalt 650 butikerna. Ser ni inget motsatsförhållande till att ha företagare inom Coop?
– Nej, vi tycker att den kooperativa iden och egenföretagare går väl ihop med vår delningsekonomi eftersom vi skapar incitament och avtalar om föreningsverksamhet och medlemskap, säger Helena Mattsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...