Foto: Pontus Edman

För tidigt att räkna ut bokrean: ”En bra möjlighet att hitta nya kunder”

Bokrean har hamnat lite i skymundan de senaste åren. Men än är den inte uträknad. ”Det är årets största bokfest och en av våra viktigaste försäljningsperioder”, säger Patrik Överby på Akademibokhandeln.
Text: Daniel Norman
Annons:

Väntade storsäljare under bokrean:

  • Bränn alla mina brev av Alex Schulman
  • Min historia av Michelle Obama
  • Zeinas kitchen : Recept från Mellanöstern av Zeina Mourtada
  • Ett jävla solsken - en biografi om Ester Blenda Nordström av Fatima Bremmer
  • Mamma Mu bygger koja av  Jujja Wieslander och Sven Nordqvist
  • Food Pharmay: Kokboken av Mia Clase och Lina Nertby Aurell

Källa: Akademibokhandeln och Adlibris

I dag inleds den, bokrean. I en detaljhandel i förändring får den inte lika mycket uppmärksamhet som tidigare.

Men den är fortfarande viktig för branschen.

– Bokrean är en av årets största kampanjer och vi satsar stort även i år. Vi har vår bokreakatalog som är väldigt uppskattad och går ut till en halv miljon hushåll och vi har även en rikstäckande utomhuskampanj, säger Patrik Överby, inköps- och sortimentschef hos Akademibokhandeln.

Han berättar att de har vässat sortimentet, adderat fler kategorier och har specifika erbjudanden riktade till sina klubbmedlemmar.

– Vi har erbjudandet köp fyra betala för tre under i dag på morgonen i våra butiker för att verkligen skapa en unik fest i fysisk butik.

Vilken betydelse har bokrean för er?
– Det är årets största bokfest och en av våra viktigaste försäljningsperioder och vi har laddat för bra försäljning.

Sakari Luovi, nordisk försäljningschef för Adlibris, är inne på samma spår.

– Bokrean har en stor betydelse för oss rent försäljningsmässigt och det är en bra möjlighet för oss att hitta nya kunder.

Han lyfter fram bokrean som Adlibris viktigaste kampanj under första halvåret.

– Vi satsar givetvis stenhårt – både i förhandlingar med förlagen för att få de bästa titlarna till oss exklusivt och hur vi jobbar med kampanjen internt och externt, det är all in som gäller, säger Sakari Luovio.

Sett till förhandsbokningen ser Adlibris redan en tillväxt på tio procent jämfört med förra året.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...