Footways vd ryter till om returerna

Fria returer pekas ut som storbov för e-handeln med skor. Footways vd menar att diskussionen ger helt fel fokus. ”E-handeln ska fokusera på bra service”, säger Daniel Mühlbach till Market.
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

E-handelsföretaget Footway har pumpat musklerna genom köpet av två konkurrenter. Först Heppo och sedan – då den lilla köpte den större – genom förvärvet av återupplivade Brandos.

Men skohandeln är en av de mest ifrågasatta e-handelsbranscherna. Den stora andelen fria returer pekas ut som en bov bakom pressad lönsamhet.

Footways vd menar att kritiken är felriktad.

– Det det är fel fokus, returernas andel av kostnaderna är inget som stjälper verksamheten. Enkel returhantering är en viktig faktor för kundnöjdhet, säger Daniel Mühlbach och tillägger:

– Det e-handlarna ska fokusera på i stället är kundservice. Den största utmaningen är lagerbindningen vid långa inköpscykler.

Läs mer om Daniel Mühlbach och hans syn på e-handeln i en stor intervju i veckans nummer av Market.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...