Foto: Daniel Paulin

Footways tillväxt bromsades av nya plattformen: ”Barnsjukdomar”

Footways försäljning steg fjärde kvartalet – inklusive Sportamores försäljning under årets sista två månader. Samtidigt bromsades tillväxten på grund av lanseringen av en ny plattform. ”Som väntat uppstod initialt en del barnsjukdomar, varav de flesta kunde åtgärdas relativt omgående”, säger vd Daniel Mühlbach.
Annons:
Annons:

Footways nettoomsättning steg med 27 procent under det fjärde kvartalet till 393 miljoner kronor. Då ingår även Sportamore under november och december.

– Fokus för fjärde kvartalet har varit lanseringen av vår nya plattform, som sedan lanseringen genererat en nettoomsättning på 294,6 miljoner kronor. Försäljningen har enligt förväntan påverkats initialt negativt av plattformslanseringen, säger Daniel Mühlbach i en kommentar, och fortsätter:

– Nettoomsättningen ska även ses i ljuset av att den svenska skomarknaden under oktober, november och december minskade med dryga 19procent, 47 procent respektive 44 procent jämfört med föregående år. Antalet nya kunder i fjärde kvartalet uppgick till 315 000.

Helåret 2020 steg Footways omsättning med tio procent till 1 089 miljoner kronor.

Nettoomsättningen inklusive förvärvet av Sportamore i april uppgick till 1 750 miljoner kronor.

Rörelseresultatet under fjärde kvartalet steg från 14 till 17 miljoner kronor. Rörelseresultatet för helåret försämrades dock från 21 till 11 miljoner kronor.

2021 har enligt Footway börjat starkt med en försäljingsökning på 150 procent.

– 2020 var ett strategiskt avgörande år för Footway och efter att ha lanserat vår datadrivna e-handelsplattform i november har vi sprungit in i 2021 med helt nya skor, säger Daniel Mühlbach.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...