Foto: Daniel Norman

Footway tar Sportamore ut i världen – kan nå 19 nya marknader på ett halvår

Integrationen av Sportamore i Footway fortsätter. Nu skapas en gemensam plattform för att skapa synergier men också för att underlätta internationell expansion.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Footway skapar en gemensam plattform för dem och förvärvet Sportamore. Den innefattar bakomliggande funktioner som IT, lager och logistik samt kundsupport.

För att möjliggöra snabbare leveranser och ett större utbud kommer lagerhanteringen att optimeras mellan Footways lager i Helsingborg och Sportamores i Eskilstuna.

Den nya sportjätten online kommer att ha sitt huvudkontor i Kista. Personal kan komma att sägas upp när de bägge bolagens kontor blir ett.

Den integrationsprocess som nu dras igång kan påverka Footway-koncernens organiska utveckling de närmaste tolv månaderna.  I det långa loppet uppskattas den innebära kostnadsbesparingar på 100 miljoner kronor.

– Målet är att ytterligare förbättra kundupplevelsen genom fler varumärken, förbättrad logistikhantering och effektivare leveranser. I integrationen av våra båda organisationer lägger vi samtidigt mycket kraft på kultur och arbetsmetoder, där kontinuerligt lärande och effektiva team står i fokus, säger koncern-vd Daniel Mühlbach.

Den nya plattformen ska också skapa förutsättningar för fortsatt internationell expansion.
Sportamore väntas kunna lanseras på ytterligare 19 marknader inom 6 månader.

– Sportamore har ett starkt varumärke på den nordiska marknaden, vilket tillsammans med de identifierade synergierna stödjer vår befintliga tillväxtstrategi. Det kommer nu bli spännande att ta Sportamore-konceptet vidare i en internationell expansion, säger Daniel Muhlbach.

Planen är även att andra bolag ska kunna kopplas på den gemensamma plattformen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...