Footway och Sportamore levererar tillsammans: ”Nöjd att vi visar tillväxt”

Footway och Sportamore nådde tillsammans en omsättning på 602,7 miljoner kronor andra kvartalet, där bägge verksamheterna växte.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Footway växte med tio procent under det andra kvartalet och nådde en omsättning på 294,4 miljoner kronor.

Sportamore hade en tillväxt på 28 procent och omsatte 308,3 miljoner kronor.

– Den svenska sko- och klädbranschen har påverkats negativt av pandemin, som i år tappat 34 respektive 18 procent. Motsvarande utveckling syns på de flesta marknaderna i Europa. Mot den bakgrunden är jag nöjd att kunna konstatera att våra butiker uppvisar tillväxt i kvartalet, säger Daniel Mühlbach, koncernchef för Footway Group.

Som en enhet omsatte den nya sportjätten online 602,7 miljoner kronor.

Koncernen gjorde en rörelseförlust på 0,4 miljjoner kronor.

– Vi är nu mitt i integrationen av Sportamore, där vi skapar en gemensam teknisk plattform som lägger grunden för nästa fas i Footways historia. Styrkan i plattformen är att vi samlar nischade onlinebutiker där både kunder och leverantörer känner sig hemma, och som samtidigt drivs av ett starkt back-end i form av exempelvis logistik och datadriven marknadsföring. Vi lägger fullt fokus på att färdigställa och lansera plattformen innan årets slut, för att från och med nästa år kunna växa snabbare på fler marknader med fler butiker, säger Daniel Mühlbach.

Efter kvartalets slut, i mitten av juli kom besked om att Footway Group förvärvat Solestory, en specialiserad e-handlare inom basket och sportmode.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...