Folkhemsfavoriten skapar Årets omniupplevelse – har sytt ihop alla delar

Clas Ohlson har lång erfarenhet av butiksdrift, postorder och e-handel. Nu har folkhemsfavoriten tagit stora kliv och sytt ihop alla delar till en helhet – ett arbete som ledde hela vägen till priset som Årets omniupplevelse i Retail Awards.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Juryns motivering

”Clas Ohlson visar att det går att förnya ett väl inarbetat företag. Butiker och e-handel går hand i hand när bolaget tar nästa steg med flera nya tjänster. Allt för att underlätta kundens vardag.”

Kjell & Company, Kicks – och Clas Ohlson. Tre finalister som har slipat bort trösklar i resan mot att skapa sömlösa köpupplevelser var man än möter företaget.

Till slut stod Clas Ohlson som herre på täppan.

– Det känns superkul. Det är extra kul för det inte handlar om årets e-handlare eller årets butik, utan det här är ju verkligen årets omniupplevelse när man slår ihop det och skapar en totalupplevelse. Det är otroligt stimulerande och ger oss jättemycket energi med att jobba vidare nu, säger Peder Apelgren, ansvarig för digital försäljning och digital utveckling.

Vad gjorde att ni vann?
– Jag tycker att vi har ett unikt erbjudande i Norden i dag genom vårt breda butiksnät och starka onlinehandel och våra partnerskap med till exempel mathem.se, kolonial.no, Amazon utanför Norden och Wolt i Finland. Du kan få det hemskickat, komma till butiken, lämna tillbaka i butiken, få det hem med dina matvaror, få leverans hem till dig nästa eller samma dag. Så vi har ett riktigt brett utbud och på det har vi en kundservice i världsklass. Jag tror att det ligger till grunden.

Peder Apelgren betonar vidare att kundresan måste hänga ihop ¬– framförallt när du hoppar mellan kanaler att företaget du handlar hos förstår dig.

– Att du har möjlighet att påbörja ett köp i en kanal, avsluta i en annan och komma tillbaka i en tredje kanal och att du är du. Det är av yttersta vikt. Sedan såklart att vi har ett bra erbjudande.

Omniresan har dock inget slut och Peder Apelgren lyfter fram flera viktiga hållplatser.

– Vi vill ytterligare förstärka tjänstesidan och bli ännu bättre på kundmötet både i butik och på nätet. Vi kommer också att starta en digital hub i Malmö där vi kommer rekrytera 50 nya medarbetare som kommer hjälpa oss att fortsätta hålla ett högt tempo i den här resan. Vi är inte nöjda på något sätt utan fortsätter att investera och vill gärna öka takten.

Men först ska ni väl fira, eller?
– Det är klart, men det är svårt när de flesta av oss sitter hemma och arbetar fortfarande. Så vi måste kunna klura ut ett bra sätt att fira men den nöten har vi inte riktigt knäckt ännu.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...