Foto: Foto: Shutterstock

Flippar och floppar – så har elektronikklapparna sålt de senaste åren

Sju av de tio senaste åren har en hemelektronikprodukt utsetts till Årets julklapp. ”HUI slog verkligen huvudet på spiken när de utsåg aktivitetsarmbandet 2014”, säger Media Markts vd Per Kaufmann.
Text: Daniel Norman
Annons:

Årets julklapp

  • Årets julklapp ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet, eller ha fått ett nyväckt intresse. Dessutom ska produkten svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.  

2007: GPS-mottagaren
2008: En upplevelse
2009: Spikmattan
2010: Surfplattan
2011: Den färdiga matkassen
2012: Hörlurarna
2013: Råsaftcentrifugen
2014: Aktivitetsarmbandet
2015: Robotdammsugaren
2016: VR-glasögon

I morgon är det dags, då avslöjar HUI Research vad som blir Årets julklapp 2017. En kär tradition i snart 30 år. 

Under de senaste tio åren har det vid sju tillfällen varit en hemelektronikprodukt som utsetts, förra året till exempel då VR-glasögonen lyftes fram. 

Media Markt har tittat närmare på hur försäljningen sett ut av Årets julklapp. 

– Vi kan se att HUI verkligen slog huvudet på spiken när de utsåg aktivitetsarmbandet 2014. Det året såg vi att försäljningen inför jul tiodubblades jämfört med tidigare månader, säger Per Kaufmann i en kommentar. 

Även förra årets julklapp, VR-glasögonen, var en storsäljare.

– Vi fick en leverans med VR-glasögon till Playstation och de sålde slut på direkten. Så fort vi fick en ny leverans sålde de slut, säger Per Kaufmann. 

Råsaftcentrifugen (2013) och robotdammsugaren (2015) fick inte riktigt samma uppsving, där tredubblades försäljningen jämfört med tidigare månader, enligt Media Markt. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...