Fler kedjor börjar ta betalt för påsarna – andra har bytt plasten mot sockerrör

I går började H&M, Kappahl och Lindex att ta betalt för plastkassarna. Fler aktörer har anslutit sig till initiativet One Bag Habit, Lagerhaus är den sista i raden.
Text: Daniel Norman
Annons:

Sedan 1 juni är butikerna skyldiga att informera om de negativa konsekvenserna av att använda plastpåsar och vad man kan göra för att minska förbrukningen.

H&M, Kappahl och Lindex har tagit det ett steg längre och börjat ta betalt för plastpåsarna i syfte att minska konsumtionen. Överskottet skänks till ändamål som stöttar en hållbar utveckling.

Initiativet går under namnet One Bag Habit. Sedan det lanserades har flera aktörer anslutit sig.

Gina Tricot, Joy och MQ är med på tåget. I dag går Lagerhaus ut och meddelar att även de går med i initiativet.

Andra aktörer har valt andra vägar för att bidra till att minska användningen av plastpåsar.

Clas Ohlson har bytt plasten i påsarna mot sockerrör. I Sverige skedde det i går. Kedjan planerar att göra samma sak på övriga marknader i augusti.

– Eftersom sockerrör är en förnybar råvara anses den ofta vara koldioxidneutral och inte bidra till klimatpåverkan vid förbränning, säger Åsa Portnoff Sundström, hållbarhetschef, i en kommentar.

Apotek Hjärtat är en annan aktör som gått över till påsar av sockerrör något ägaren Ica redan gjort.

Indiska, som är en av de aktörer som redan tidigare tagit betalt för påsarna, ska låna ut tygkassar till kunderna. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...