Foto: Pontus Edman

Fler butiker avvecklas i pandemins spår: ”Även kedjorna är under press”

Detaljhandelns strukturomvandling med butiksminskningar accelereras av pandemin. Modehandeln drabbas värst av stängningarna, medan lågprishandeln växer. ”Om den ekonomiska återhämtningen sker långsamt lär dessutom lågprishandelns marknadsandel öka ytterligare”, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI.
Annons:
Text: Julia Forsberg
Annons:

Handelsrådet har för tredje året i rad finansierat en granskning av butikhandelns struktur och utveckling. Undersökningen visar att antalet butiker har minskat med sex procent mellan 2017 och 2019.

Även de kedjeanslutna butikernas butiksbestånd krymper. Under 2019 minskade antalet kedjebutiker med 372 stycken.

– Butiksminskningen äger fortfarande primärt rum i det fristående butiksbeståndet. Vi ser dock att även kedjorna börjar hamna under press. Den buffert som kapital och storlek har utgjort räcker inte längre när e-handeln tar allt större marknadsandel, säger Andreas Svensson, i ett pressmeddelande.

Den strukturomvandling som redan fanns inom detaljhandeln har dessutom accelererats av pandemin.

Modehandeln är den bransch som har drabbats hårdast av butiksminskningarna. Där minskade antalet butiker med 386 stycken, vilket motsvarar 19 procent av butiksbeståndets storlek 2017.

Av de 30 modekedjor som hade flest butiker 2017 har en tredjedel befunnit sig i rekonstruktion eller konkurs någon gång sedan 2017.

Lågprishandeln är det segment som växer snabbast. I I fem av 17 branscher är det en lågpriskedja som har öppnat flest butiker sedan 2017.

Tillväxten inom lågprishandeln är koncentrerad till några få kedjor. Fem aktörer står för hälften av alla öppningar.

– Vi har redan sett att pandemin spär på digitaliseringstrenden vilket kommer innebära än tuffare villkor för butikshandeln. Om den ekonomiska återhämtningen sker långsamt lär dessutom lågprishandelns marknadsandel öka ytterligare.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...