Foto: Lars Welin

Finska eko-kedjan vill växa i Sverige: ”Vi har fler svenska leverantörer ”

Den finländska eko-kedjans etablering i Stockholm tar nu ännu ett steg vidare på den svenska marknaden. ”Vi jobbar för att få fler lokala leverantörer”, säger Sverigechefen Bength-Eric Pettersson.
Text: Lars Welin
Annons:

Happy Food Store

  • Happy Food Store ingår i finska Ruohonjuuri-kedjan som startade i början av 1980-talet i Helsingfors.
  • Sortimentet består av mat, skönhetsmedel och rengöringsprodukter.
  • Kedjan har i dag ett tiotal butiker i flera finska städer. 

Happy Food Store öppnade i januari på Sveavägen i centrala Stockholm vilket blev första utländska etablering för finska Ruohonjuuri-kedjan.

– Det har gått bra, även om det var lugnt i sommar. Men nu har kunderna återvänt till stan, säger Bength-Eric Pettersson till Market.

I april lanserades kedjans nätbutik på den svenska marknaden. Därmed fick kunder i hela landet tillgång till kedjans sortiment av bland annat naturprodukter, superfoods och örter.

– Vi ser att vi fått nya kunder via nätet och att vårt varumärke successivt blir mer känt.

Nu tas nästa steg vidare för att stärka kedjan i Sverige.

– Vi har redan flera svenska leverantörer i sortimentet, men de ska bli ännu fler och det arbetet är på gång.

Butiken i Stockholm erbjuder nu även in en extern aktör att använda en del av butiken för en pop up-satsning.

– Vi vill gärna ha en kafé-del i butiken och vi för diskussioner med flera företag om ytan, säger Bength-Eric Pettersson.

Hur ser det ut framåt?
– Vi har fokus på att öka omsättningen i butik och webbshop, men självklart tittar vi parallellt på lägen för fler butiker.

 

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...