Finska byggjätten storsatsar på sina svenska varuhus – här är kedjans nya koncept

K-rauta gör en storsatsning på sina svenska varuhus. Ett nytt yteffektivare koncept med många digitala lösningar ska lyfta den förlusttyngda kedjan. ”Vi har stora förväntningar”, säger Carl Littlewood, COO på K-rauta i Sverige.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Den finska byggjätten har redan börjat bygga om varuhusen i Södertälje och Eskilstuna enligt det nya konceptet. I Linköping pågår förberedelser. Kedjan ska krympa ytorna med 3 500 kvadratmeter för att passa det nya konceptet som är anpassat för en yta på cirka 4 000 kvadratmeter.

– Linköping är ett extremfall eftersom det är vår allra största butik, men vi ser över ytorna på alla marknader. Med dagens snabba logistik och interaktiva miljöer kan man bedriva detaljhandel mycket mer yteffektivt än tidigare, säger Carl Littlewood, och tillägger att det är invändigt varuhusen krymper, utedelen är intakt.

– En bräda är en bräda och där behöver vi ha varor i lager.

Det första steget i konceptuppdateringen kommer att vara klart i Eskilstuna och Södertälje i juni. K-rauta planerar att uppdatera samtliga 17 varuhus till 2023.

– Traditionellt har man jobbat med generationer av butikskoncept som har införts i hela butiksnätet, men i dagens snabba utveckling är det förlegat. Varje butik vi bygger om blir en ny generation som bygger på den senaste utvecklingen, säger Carl Littlewood.

Ombyggnaden sker stegvis. Carl Littlewood liknar det vid att måla och stryka på lager efter lager med färg.

– Först införs en ny layout och nytt kundvarv, sen uppdaterar vi ”destinationerna” – våra viktigaste avdelningar med stor attraktionskraft, till exempel färgavdelningen – därefter inför vi de nya digitala lösningarna och sista strykningen blir den nya färgsättning och design som K-rauta i Finland redan har infört.

Sömlöshet är ett ledord i konceptuppdateringen. Kedjan har lanserat en ny e-handelsplattform och även i varuhusen kommer den digitala tekniken att utnyttjas.

Bildspel – K-rautas nya koncept: Ny butikslayout med nytt kundvarv är det första steget i konceptförnyelsen.
Varuhusen ska bli mer yteffektiva. Butiksytan kommer att ligga på cirka 4 000 kvadratmeter. I dag är det största varuhuset 7 700 kvadratmeter.
”Destinationerna” – avdelningar med stark attraktionskraft – får ny utformning i det andra steget av konceptförnyelsen.
En designstudio för projektplanering är en av de digitala nyheterna i butikskonceptet.

 

Butikerna kommer att få en designstudio för digital projektplanering. Här ska kunderna kunna få hjälp med sina projekt från uppstart till färdig lösning, allt digitalt visualiserat. Kunderna kommer också att kunna använda digitala guider med hjälp av pekskärmar i varuhusen.

– Kunderna vill vara digitala i stora delar av köpprocessen. Vill de veta hållfastheten i en hylla så ska de inte behöva kontakta personal utan det kan de kolla själva med hjälp av våra digitala guider.

– Vi har arbetat mycket med var i köpprocessen vi ska sätta in personalresurser. Vi ser att kunderna trots allt vill ha mänsklig kontakt för att få bekräftelse att de har tänkt rätt. Då är det där vi ska sätta in resurserna för att maximera påverkan på snittkvittot, säger Carl Littlewood.

Gör ni några förändringar av sortimentet?
– Vi gör en övergripande översyn av sortimentet, men det blir inga drastiska förändringar. Vi ska vara en one stop shop för både konsument och proffs.

K-rauta har haft en skakig resa på den svenska marknaden. Omsättningsutvecklingen har varit instabil och resultatraderna har lyst röda. Enligt ägaren Keskos årsredovisning sjönk omsättningen i Sverige med 13 procent förra året, till 175 miljoner euro,bland annat på grund av att varuhus lades ned.

Men enligt kedjan är det nu slut på nedläggningar. I stället satsar man offensivt, och förutom satsningen på de befintliga butikerna även gjort ett storförvärv genom att köpa Fresk Groups 33 byggvaruhus och lanserat ett nytt proffskoncept, K Bygg & Grund.

– Vi har stora förväntningar på det nya butikskonceptet. Det gör att vi stärker vår attraktionskraft. Kesko har en tydlig strategi – att växa i Sverige, säger Carl Littlewood.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...