Foto: Shutterstock

Fina sommarmånader för Clas Ohlson: ”Träffat rätt i vårt erbjudande”

Clas Ohlson ökade försäljningen i juli. ” Vi kan konstatera att den positiva försäljningstrend vi såg i juni har fortsatt in i juli”, konstaterar vd Lotta Lyrå.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson omsatte 733 miljoner kronor i juli, en tillväxt med en procent jämfört med samma månad i fjol.

Organiskt växte kedjan emellertid med sex procent och den jämförbara försäljningen steg med åtta procent.

Online såg Clas Ohlson en tillväxt på 47 procent.

– Vi kan konstatera att den positiva försäljningstrend vi såg i juni har fortsatt in i juli, säger Lotta Lyrå i en kommentar.

I juni ökade försäljningen med fem procent. Organiskt var tillväxten elva procent och mätt på jämförbara enheter tolv procent.  

–  Jag ser detta som ett kvitto på att vi har hittat rätt i vårt kommersiella erbjudande i relation till kundernas behov under sommaren. Samtidigt ser vi, även om läget gradvis förbättras, fortsatt negativa effekter av coronapandemin i form av dämpad kundtrafik till framför allt våra centralt belägna butiker i de större städerna i Sverige. Norge visar återigen starka tillväxttal med en organisk försäljningsökning på 18 procent under juli månad, säger Lotta Lyrå.

Under första kvartalet på det brutna räkenskapsåret (maj–juli) omsatte Clas Ohlson drygt två miljarder kronor, en tillväxt med en procent jämfört med i fjol. Organiskt växte kedjan med sju procent och försäljningen i jämförbara enheter steg med åtta procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...