Foto: Jessica Gow

Fiaskostart för Icas dark store – handlarna rasar: ”Lång lista med fel”

Ica växer snabbt på nätet och har öppnat en dark store i Stockholm. Men handlare som använder tjänsten rasar mot plock och logistik. ”Jag kan göra en lång lista med alla fel”, säger en av dem till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica Sverige öppnade för drygt en och en halv månad sedan ett centralt e-handelslager Johanneshov i Stockholm som ska leverera färdiga matkassar och lösplock åt Ica-butiker som på grund av bland annat platsbrist inte har kunnat erbjuda sina kunder e-handel.

Men missnöjet är betydande bland Ica-handlare som köper den frivilliga tilläggstjänsten.

– Jag törs lova att du inte hittar någon handlare som är nöjd med plocket och logistiken. Vi är otroligt besvikna över hur det sköts och det är Ica Sveriges ledning mer än medveten om, säger en av flera Ica-handlare som väljer att framföra kritiken anonymt.

En annan Ica-handlare förklarar för Market att beställda varor saknas i leveranserna till kunderna och i vissa fall ersätts restade varor med ”tokiga” sådana.

– Kunskapsbristerna är stora på lagret och det måste ledningen göra något åt. Kunderna blir förbannade och det är vi i butiken som tvingas att ta smällarna.

Hushåll som har åkt till sin Ica-butik för att hämta en beställning åker hem tomhänta.

– Matkassarna finns inte här trots att de har aviserats.

En tredje Ica-handlare som Market har pratat med den här veckan bekräftar bilden av problemen.

– Det är tyvärr fel på mycket.

Upprördheten är välbekant för Ica Sveriges ledning.

– Vi har förståelse för att handlare och kunder som berörts är kritiska, säger affärsområdeschefen Joakim Bohman till Market.

Vad beror felen på?
– Det har varit olika vilket ofta är utmaningen när man drar igång en verksamhet. Huvudorsaken är snabb tillväxt av kunder i kombination med att efterfrågemönstren skiljer sig från våra antaganden. Det orsakade kapacitetsbrist och slut på vissa varor.

Vad gör ni för att komma tillrätta med problemen?
– Vi har en åtgärdsplan och agerar kraftfullt. Bland annat har vi utökat kvalitetskontroller och förstärkt kundtjänst och support. Vi jobbar intensivt med att trimma arbetssätt inom plock och varutillförsel. Kompetensen har förstärkts och vi har ökat bemanningen kraftigt. Sortimentet har utökats med mer än 12 000 varor, säger Joakim Bohman.

Hur länge räknar ni med problem?
– Vi har åtgärdat flera av inkörningsproblemen. Senaste veckan har leveranserna fungerat bättre. Det finns förbättringsarbete kvar och det fortsätter tills allt fungerar.

Kommer handlarna att kompenseras för felen?
– Kunder som drabbats har kompenserats och vi för en dialog med berörda butiker, säger Joakim Bohman.
Ica har beslutat att tillfälligt pausa anslutning av nya butiker eftersom ”kvalitet är högsta prioritet”.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...