Foto: Vendela Kjerner

Fem butiker ska bli 50 – här är danska utmanarens plan: ”Blåser nytt liv i varumärket”

Fem butiker ska bli 50 på sikt. Redan i år hoppas danska Only kunna fördubbla butiksbeståndet. ”Vi förhandlar om tre lägen”, säger regionchefen Jens Kristian Holberg.
Text: Daniel Norman
Annons:

Här finns Only: 

  • Mall of Scandinavia, Solna
  • Marieberg, Örebro
  • Kupolen, Borlänge
  • Emporia, Malmö 
  • Tuna park, Eskilstuna

 

Nyligen öppnade Only sin femte butik i Sverige. Platsen var Tuna Park i Eskilstuna. 

– Det gick över all förväntan. Det var fullt i provrummen och kö till kassan, säger Jens Kristian Holberg till Market. 

Only har 65 enheter i Danmark, 20 i Norge och öppnar butiker i hög takt i Tyskland. 

– Vi har väntat med expansionen i Sverige lite då vi hållit så hög fart i de andra länderna, säger Jens Kristian Holberg. 

Nu är kedjan redo att gasa, 50 butiker är målet. 

– Hur snabbt vi ska nå dit kan jag inte svara på i dag. 

Redan i slutet av det här året siktar Only på att ha tio butiker i Sverige. 

– Vi förhandlar om tre lägen, om det blir klart blir det öppning i höst. Sedan hoppas vi få till två till butiker innan jul. 

Förra räkenskapsåret, som tog slut 31 juli, omsatte Only stores Sweden 16,6 miljoner kronor i Sverige, en ökning med 34,6 procent. Verksamheten gjorde en rörelseförlust på 1,9 miljoner kronor. 

– Det går bra för Only i Sverige. Butiken i Borlänge var lite trögstartad men har fått fart nu. I Marieberg, där vi haft en butik i ett och ett halvt år, går det riktigt bra, säger Jens Kristian Holberg. 

Vad kännetecknar Only? 
– Jag vill nog säga att framför allt så upplever kunden att vi har annorlunda kläder än de andra kedjorna där mycket är samma sak. 

– Vi gör åtta kollektioner per år. Det gör att vi hela tiden kan visa upp nyheter i butik. 

Målgruppen är kvinnor i åldern 18–35 år. 

– Vi ser att den är större än så vilket är fantastiskt. 

Jens Kristian Holberg säger att varumärket inte är helt okänt för svenskarna. 

– Det har funnits i 25 år och i Sverige har det sålts hos Vero Moda och andra återförsäljare. Nu blåser vi nytt liv i det och uppdaterar, säger han. 

De fem butiker som hittills öppnats i Sverige ligger alla i köpcentrum. Det är där Only vill finnas. 

– I Sverige känner vi att det är så. Det beror på marknaden. I Danmark ligger 50 procent av butikerna längs en handelsgata. I Sverige blir det nog snarare tio procent och 90 procent i köpcentrum. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...