Foto: Daniel Norman

”Fattiga” januari – då slog Icas jätte tillbaka: ”Starkare prisimage betalar sig”

Ica Maxi blev vinnaren hos Ica i ”fattiga” januari. Stormarknaderna ökade försäljningen klart mest. ”Kampanjerna gav effekt”, säger analytikern Lars Welin.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Ica-butikerna i siffror

Ica Maxi: 3,6
Ica Supermarket: 2,5
Ica Nära: 2,4
Ica Kvantum: 2,3
Totalt: 2,8

Fotnot: Procentsatserna visar utvecklingen i jämförbara butiker i januari jämfört med motsvarande månad 2018.
Källa: Ica Gruppen

Market berättade i början av januari att Ica Nära blev 2018 års främsta profil inom Ica med en försäljningstillväxt på 4,7 procent och att Ica Maxi fick nöja sig med 2,6 procent i jämförbara butiker.

Men det nya året började betydligt bättre för Ica Maxi.

Stormarknadernas jämförbara ökning blev 3,6 procent.

– Ica Maxi var kampanjoffensivt i januari och det gav en rivstart. Profilens starkare prisimage betalar sig också under ”fattigmånaden”, säger Markets dagligvaruanalytiker Lars Welin.

Ica Gruppens månadssiffror visar att Ica Supermarket redovisade den näst bästa utvecklingen inom Ica med 2,5 procent i jämförbara enheter.

Fjolårets vinnare Ica Nära fick nöja sig med 2,4 procent medan Ica Kvantum kom upp i 2,3 procent.

De för närvarande 1 275 Ica-butikernas hela jämförbara försäljning nådde 2,8 procent.

Ica Gruppen bedömer att kalendereffekten för januari uppgick till 0,5 procent.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...