Färska siffror – svenskarna shoppade loss på förmiddagen: ”Snabb förflyttning”

Det blev en starkare morgonshopping i år jämfört med i fjol. Detta enligt siffror från betalningsföretaget Nets. ”Jag är förvånad över den snabba förflyttningen”, säger bolagets e-handelsexpert Patrik Müller.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

I morse meddelade Klarna att försäljningen under dygnets första timme var 817 procent högre än en normal dag.

Nu kommer siffror från Nets live-rapportering som visar att shoppinghumöret var bra på förmiddagen.

– Vi kan se bekräftelsen på det ändrade kundbeteendet att inte längre sitta uppe och natthandla. I stället väntar de svenska konsumenterna in morgonen och där ser vi i stället vi en dramatisk ökning av antalet köp på nätet. Mellan klockan 10 och 12 handlade svenskarna 57 procent mer än samma tid förra året säger Patrik Müller.

Är du förvånad?

– Jag är förvånad över den snabba förflyttningen av köp från fredagen till resten av veckan. Min gissning är den utvecklingen fortsätter och att vi nästa år till och med kommer att prata om Black WeekS! Rabatterna kommer bara tidigare och tidigare.

Vad säger du om Klarnas siffror från natten?

– Det är en självklarhet att en av årets största shoppingdagar har en högre omsättningen en än kall och tråkig fredag innan löning i januari. För mig är det mer intressant hur konsumenternas – och handlarnas – beteende förändras när man jämför mellan åren för Black Friday/Week.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...