Foto: Daniel Norman

Färsk statistik: Så många handelsföretag konkade under första halvåret

52 detaljhandelsföretag gick i konkurs i juni, två färre än samma månad i fjol. Första halvåret summerat ökar emellertid konkurserna och UC menar att det är för tidigt att blåsa faran över.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

52 företag inom detaljhandeln gick i konkurs under juni månad. En minskning med fyra procent jämfört med samma månad i fjol. Sett till numerären var det två färre.

Under första halvåret har 402 företag i branschen tvingats till konkurs, vilket är sju procent högre än i fjol.

– Konkurserna drabbade i hög grad företag med låg lönsamhet redan innan pandemin och framförallt inom hotell- och restaurangbranschen och detaljhandeln. Ungefär hälften av de konkursade företagen hade negativa resultat i den senaste årsredovisningen, säger Richard Damberg, ekonom på UC, och fortsätter:

– Sammantaget var inte ökningen så kraftig som vi inledningsvis hade befarat, och om anledningen till detta är att Sverige inte stängde ned på samma sätt som våra nordiska grannar och om regeringens stödåtgärder har hjälpt är för tidigt att säga, men ett samband finns nog.

Inom detaljhandeln växte e-handeln inom många delbranscher.

– De företag som snabbt kunde ställa om och erbjuda möjlighet till e-handelsköp och hemleveranser står sig starkare än sina konkurrenter som inte gjorde detta. Inom detaljhandeln, pågår stora reor och utförsäljningar online, vilket kan ge en indikation på stora lager där den uteblivna fysiska försäljningen påverkar negativt, säger Richard Damberg.

Osäkerheten är stor inför hösten och UC flaggar för att en andra konkursvåg kan komma.

– Ett kraftigt fall i BNP under andra kvartalet och än värre i Europa bäddar för en andra våg av konkurser under det andra halvåret. Kraftiga stödåtgärder motverkar dock och kan i viss mån överbrygga efterfrågebortfallet. Framtidstron bland företagen har också ökat sedan i april även om de fortfarande ligger på låga nivåer. Om restriktionerna fortsätter att mildras kommer besöksnäringen att återhämta sig om än sakta. Sammantaget är läget osäkert och konkursnivåerna beror i hög grad på hur smittspridningen påverkar handel och konsumtion framöver, säger Richard Damberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...