Foto: Shutterstock

Färre e-handlande i september jämfört med tidigare under krisen

Färre svenska e-handlade under september månad, jämfört med tidigare under coronakrisen. Det visar E-barometern från Postnord. ”Sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna”, säger detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

73 procent av svenskarna e-handlade under september månad, visar E-barometern från Postnord. Siffran är lägre än tidigare under coronakrisen då den legat på 76–78 procent. .

– Oron för viruset ökade inte under september enligt våra undersökningar, så sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna, säger Carl-Fredrik Teder.

Sett till svenskarnas uppskattade konsumtion växte e-handeln med 14 procent under september, jämfört med samma månad i fjol.

Tillväxten är den lägsta sedan coronapandemin slog till i mars. Förra månaden låg den på 25 procent och i juli på 45 procent.

Skönhet och hälsa fortsätter att vara den populärast produktkategorin, tätt följt av kläder och skor. Dagligvaror är den kategori som växte mest i september, plus fem procent.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...