Foto: Shutterstock

Facebook lanserar verktyg som ska hjälpa butikerna att nå ut till sina kunder

Facebooks nya shoppingverktyg kan underlätta för fysiska butiker att nå sina kunder via nätet. ”Vårt mål är att skapa en sömlös shoppingupplevelse och göra det möjligt för alla att få kontakt med kunder” skriver företaget.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Under coronakrisen kämpar många fysiska butiker med att försöka göra sina affärer tillgängliga online.

Nu lanserar Faceboo​​​​​​​k verktyget Facebook Shops som gör det möjligt för företag att inrätta en gemensam webbutik på Facebook och Instagram.

Här kan kunden utforska sortimentet och spara favoriter. I USA är det även möjligt att beställa hem varor utan att lämna appen. I övriga världen skickas kunden dock vidare till företagets hemsida för att lägga en beställning.

För att skapa en Facebook Shop väljer företaget de produkter från sin katalog som man vill sälja och anpassar därefter utseendet i webbshoppen med en omslagsbild som visar upp varumärket.

”Vårt mål är att skapa en sömlös shoppingupplevelse och göra det möjligt för alla, från småföretag till globala jättar, att använda våra appar för att få kontakt med kunder”, skriver Facebook i ett pressmeddelande.

För att ställa frågor, spåra försändelser eller få support kan kunden använda apparna Whatsapp, Messenger eller Instagram Direct. I framtiden kommer det även att vara möjligt att genomföra köp direkt i dessa appar

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...