Externa handlare lyfte Cdon – försäljningen ökade med 100 procent

Försäljningen från externa e-handlare på Cdon Marketplace ökade med 100 procent under det tredje kvartalet. Den egna försäljningen sjönk emellertid som ett resultat av att en kategori fasats ut.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Externa aktörer sålde för 426,1 miljoner kronor på Cdons marknadsplats under det tredje kvartalet, en tillväxt på 100 procent. Tillväxten drivs av att nya handlare anslutit sig.

Cdon Retail, där e-handlaren driver egen försäljning för att komplettera det övriga utbudet på marknadsplatsen, tappade emellertid i omsättning.

Försäljningen sjönk med 42 procent jämfört med tredje kvartalet i fjol till en omsättning på 107,5 miljoner kronor.

Cdon har valt att fasa ut den egna försäljningen av hemelektronik, vilket är förklaringen bakom tappet.

Under kvartalet ökade antalet order till marknadsplatsen med 35 procent, antalet kunder med 23 procent och antal besökare på sajten med 41 procent.

Cdon redovisar ett rörelseresultat på 0.9 miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 0,7 miljoner kronor tredje kvartalet 2019.

Under november månad planerar ägaren Qliro Group att notera Cdon på First North i ambitionen att göra bolaget självständigt.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...