Experterna om returkaoset: Så kan pop up-butiker bromsa utvecklingen

Frågan om e-handelns hantering av returer växer och blir allt mer brännande. Kan den växande pop up-trenden påverka utvecklingen i rätt riktning?
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Även om flera stora aktörer delvis gått ifrån fri frakt och fria returer ses gratismodell­en som ett för stort konkurrens­medel för att avstå ifrån.

Samtidigt letar nu olika detalj­handelsspelare efter mer miljö­mässiga alternativ.

Rikard Lundberg är grundare och vd på Stockholmsbaserade Popup Agency. Han ser flera förtjänster med de tillfälliga butiksytorna.

– Vi måste ta oss ur den här retur­kulturen vi befinner oss i. Alla förstår att det inte håller. Det måste börja kosta pengar att få sina varor hemskickade, säger Rikard Lundberg och fortsätter:​

– För miljön kan pop up-butikerna spela en jätteviktig roll. Förutom att använda dem för att testa marknader och fungera som en kanal för marknadsföring, kan de användas som koncept eller outlet för retur­varor mer och mer.

Rikard Lundberg, vd och grundare till Popup Agency, tror att pop up-butiker kan spela en viktig roll i arbetet med att minska onödiga returer och transporter.

Petter Edlund, tidigare chef för Busi­ness IT, Logistics and e-Commerce på Postnord, i  dag konsult inom digital produktutveckling, tror att det blir svårt att ändra konsumenternas beteenden så länge e-handlare fortsätter att konkurrera med gratis frakt och retur och inte vågar ta betalt för den verkliga kostnaden. Ett alternativ till att komma ur fällan är att hitta sätt att trycka fram hållbarare alternativ, där produkterna inte transporteras lika många mil, där man upphandlar grönare transporter och där flöden optimeras. 

​Det är här tjänster som collect in store och pop up kan bidra till en ­positiv utveckling.

– Det finns en potential för e-handlare att sälja en leverans och returhantering som ”hållbar”. Att samlasta och distribuera paket till ombud, buti­ker och pop ups på ett optimerat sätt är bättre än en hemleverans med en mindre icke-miljöklassad lastbil. Låt konsumenten avgöra och prissätt ut­ifrån hållbarhet, säger Petter Edlund.​

Petter Edlund tror ändå att returerna kommer att öka. I Tyskland pratar man om en returgrad inom klädbranschen på upp till 60–70 procent.  Där är vi inte än i Sverige, konstaterar han.​

– Det är främst de vana e-handelsköparna och de yngre generationerna som insett hur bekvämt det är att ta med sig butiken hem till vardags­rummet för att i lugn och ro testa varorna. Värdet i det är uppenbart, men tyvärr också baksidan i form av ökade returer.

I en collect in store kan du ­testa och returnera direkt till butik. Det minskar returflödet så länge butik­en kan behålla varorna.

Ett annat ­alternativ är att använda pop ups ­eller konceptbutiker för att sälja ut ­returer på en mer lokal marknad. Kanske genom att flera klädmärken eller butikskoncept går ihop.

Kombinationen av collect in store och popup kan också visa sig väldigt dynamiskt och attraktivt där en e-handlare kan kombinera utlämning, koncept och returhantering på en mindre yta. I alla dessa alternativ handlar det om att försöka sälja varorna i  stället för att skicka tillbaka dem till en returhantering som ofta ligger utanför Sverige.​

– Det handlar ju om att kapa mil ­i både leveransen och returen och att hjälpa till att säkra att producerade varor verkligen säljs och används, ­säger Petter Edlund.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...