Experterna om Icas supersatsning: Tar befälet över näthandeln med mat

Icas samarbete med Ocado kommer att skapa ett avgörande genombrott för mathandeln på nätet. Det menar e-handelsexperter som Market har pratat med. ”Ica kommer att bygga marknaden på ett sätt som ingen annan klarar av”, säger Urban Lindstedt på Uppkopplat.se.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Efter fler spekulationer under det senaste året har Ica i dag bekräftat att man tillsammans med brittiska Ocado satsar totalt 1,1 miljarder kronor på en modern näthandel med mat.

– Det här är stort. Ica visar tydligt att de vill dominera det här segmentet på nätet, säger Urban Lindstedt som bland annat driver podcasten E-handelstrender.

Icas plan är att i samarbete med Ocado öppna ett helautomatiserat lager i Stockholmsområdet under 2022.

Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs, menar att det är väldigt smart att alliera sig med just Ocado.

– Det här är svårt att bygga upp på egen hand. Dealen med Ocado gör att man flyttar fram positionerna ganska långt och kommer att hoppa över flera generationer av misstag som man annars riskerar att göra.

Emma Hernell, vice vd för HUI Research, menar att utvecklingen med mat på nätet nu kan komma att ta fart även utanför så kallade early adopters som ofta är beredda att betala lite mer.

­– Satsningen visar att Ica menar allvar med sin e-handel. Om Ica med hjälp av Ocado kan få till en logistik och ett plock som gör att det kan bli billigare att handla på nätet blir det intressant för de breda målgrupperna, säger hon.

Enligt D-food Index ökade mathandeln på nätet med 30 procent under första kvartalet – en tillväxttakt som sannolikt kommer att öka.

– Alla aktörer fattar att vi står inför ett genombrott. Alla förstår det och ingen har råd att sitta still. Icas satsning ses säkert som en krigsförklaring. Vi kommer att få se fler starka initiativ, säger Patrik Müller.

Urban Lindstedt betonar att den fysiska handeln på sikt kommer att påverkas av minskade trafikströmmar när det blir mer självklart att beställa mat på nätet.

– Det här kommer att äta pengar från den fysiska handeln, både livsmedelsbutiker och sällanköpshandel kommer att drabbas, säger han.

Patrik Müller är inne på samma spår.

– Den ökande näthandeln med mat är en stark indikation på ett ändrat konsumentbeteende. Det kommer att bli minskade strömmar till köpcentrum där du har matvarubutiker. Att som sällanköpsbutik lita på att livsmedelsbutiken bredvid är en daglig publikdragare kommer inte att hålla, säger han.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...