Foto: Johan Marklund

Experten: ”Retail kommer att påverkas av corona och Kina har visat hur”

I fem år har Jacob Lovén, en av medgrundarna till succépodden Den Digitala Draken, haft Kina som ett andra hemland. När coronaviruset nu exploderar i Europa upplever han en andra våg av förändring.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Sedan Jacob Lovén lämnade Kina i december ifjol har läget stabiliserats i coronavirusets ursprungsland.
Viruset, som började spridas i miljonstaden Wuhan i slutet av förra året, är inte längre lika aggressivt och antalet fall minskar.
Istället riktas nu världens blickar mot Europa, där flera länder nu vidtar kraftfulla åtgärder för att stoppa spridningen.

Jacob Lovén upplever allt på nytt på plats i Stockholm.
– Det är inte jättelätt att bedöma hur Kina egentligen har hanterat coronan. På makronivå har man uppenbarligen lyckats stoppa spridningen, men vi har hört fruktansvärda historier om hur människor har förlorat sina företag, hur många isolerats från sina familjer och hur djur svultit ihjäl för att deras ägare suttit i karantän, säger Jacob Lovén. Så tragedin är större än vad som rör själva smittan.

För Sveriges del?
Nä, inte heller Jacob Lovén kan se in i framtiden. Men vardagen kommer att komma. Det gjorde den i Kina.

– Det är ju fortfarande så nytt här hos oss och alldeles för tidigt att förstå vilken effekt viruset kommer att ha på ekonomin för alla som drabbas. Oron kommer troligen ligga kvar trots att spridningen avtagit, och det har såklart en stor påverkan.

Hur tror du att bolagen här hemma kommer att reagera nu?
– Många kommer att gå in i lock down-mode, men förhoppningsvis kommer de att använda tiden och situationen för att fundera över framtiden. Vad kan man, trots allt, göra för att komma på fötter igen och för att utveckla sin verksamhet. Mycket kommer handla om hur snabbt detta blir vardag för oss. Just nu är hela situationen ny och då agerar företag och människor mindre rationellt.

Utvecklingen för retailbranschen i Kina under coronakrisen – den var tydlig.
Den fysiska detaljhandeln minskade avsevärt. Både små och stora företag förlorade enorma summor i utebliven försäljning. I vissa fall tapp på upp emot 60 procent för enskilda aktörer.
Samtidigt sköt delar av e-handeln i höjden.
– Laptops, matlagningsartiklar och städprodukter. Hygienartiklar, apoteksvaror och snabbmat. Det var segment som ökade markant. De fysiska butikerna fick såklart lida mycket av att det rådde utegångsförbud i många kinesiska städer. Vilket gynnade e-handeln, säger Jacob Lovén.

Men krisen har också, trots allt, gynnat innovation, menar han.
– Vi har sett hur många tagit till uppfinningsrika knep för att motverka krisen. Till exempel använder många fysiska butiker livestreaming och liveshopping som ett verktyg för att minska tappet. Personalen ombeds streama direkt från butikerna, så istället för att det är en stream med miljontals tittare är det miljontals streams med bara några tittare per sändning. Det är helt klart fascinerande, säger Jacob Lovén.

Effekten av att det yttersta hotet ändå verkar över i Kina är att fler svenska bolag nu börjar intressera sig för landet igen.
Eller, så upplevde i alla fall Jacob Lovén läget innan coronaviruset fick fäste även här.
– Jag hoppas kunna återvända innan sommaren. Det är bättre att vänta för att inte riskera att fastna någonstans på vägen. Dessutom kommer mina kollegor från Den Digitala Draken hit snart för att jobba med våra svenska företagskunder. Istället för att flyga dem till Kina, säger Jacob Lovén.

Samma ämne:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...