Foto: Daniel Norman

Experimentverkstaden levererar nya lösningar: ”Leder till ökad försäljning”

I slutet av oktober öppnade Clas Ohlson sin Lab Store på Sveavägen i Stockholm. Där får kunderna en helt ny bild av kedjan. ”Den vanligast kommentaren är nog wow”, säger Sverigechefen Fredrik Uhrbom.
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlson hade tre tydliga syften när de öppnade sin Lab Store i höstas.

– Först och främst ville vi skapa vår egen experimentverkstad för att kunna testa nya erbjudanden. Vidare ville vi ha möjligheten att exponera vårt sortiment på ett annat sätt än i våra vanliga Clas Ohlson-butiker, i en miljö som känns som ett hem. Ett annat viktig internt syfte var att få fler medarbetare att komma närmare kunderna genom att förena vårt Sverigekontor med vår Labstore och kunna använda den som en area för olika typer av event, berättare Fredrik Uhrbom för Market.

Butiken på Sveavägen är faktiskt inte den enda, Clas Ohlson öppnade även en Lab Store i Helsingfors i höstas.

Enligt Fredrik Uhrbom har konceptet tagits emot väl av kunderna.

– Den vanligaste kommentaren är nog wow och många är också förvånade när de upptäcker nya delar i vårt sortiment just tack vare att det presenteras på ett lite annorlunda sätt. Sedan får vi mycket beröm för vårt kundomhändertagande och höga servicenivån i butiken.

Kan ni se ett annat köpbeteende där än i era vanliga Clas Ohlson-butiker?
– Det vi märker tydligt är att sättet vi byggt butiken på verkligen inspirerar kunderna och detta leder till en ökad försäljning.

I sina Lab Stores försöker kedjan presentera produkterna på ett sätt som de tror att kunderna använder dem i hemmet för att på det sättet hjälpa till med problemlösningen.

Just nu finns inga planer på fler Lab Stores.

– Detta är ett fristående koncept som är tänkt att fungera som en inkubator och experimentverkstad där vi kan ta ut lyckade koncept till våra vanliga Clas Ohlson-butiker, säger Fredrik Uhrbom.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...