Expansionen både hjälper och stjälper Kappahl: ”Ökade kostnader”

Kappahls omsättning växte det senaste kvartalet. Satsningar på nya butiker är en viktig förklaring. Det kostar pengar vilket påverkar resultatet.
Text: Daniel Norman
Annons:

Kappahls omsättning växte med 2,4 procent till 1,194 miljarder kronor september-november.

– Efter räkenskapsårets första kvartal ser vi att Kappahl presterat bättre än branschen på samtliga försäljningsmarknader, säger Peter Andersson, finanschef och tillförordnad vd, i en kommentar.

Försäljningen ökar faktiskt på samtliga marknader där Kappahl finns närvarande förutom på den svenska där den sjunker från 679 miljoner i fjol till 667 miljoner i år.

Online steg försäljningen med 39 procent.

Men mätt i jämförbara enheter sjunker omsättningen med 1,8 procent. Bakom försäljningslyftet ligger i stället förändringar i butiksnätet (1,6 procent) och valutdifferenser (2,6 procent).

Under kvartalet öppnades fem nya Kappahl-butiker och sju nya Newbie.

– Expansionstakten har bidragit till ökande kostnader, framför allt i försäljningsledet. Dessutom har vi en negativ valutapåverkan i kostnadsmassan, säger Peter Andersson.

Det tillsammans med kostsamma försäljningsaktiviteter till följd av en inbromsande konsumtion gjorde att rörelseresultatet försämrades.

Första kvartalet på förra räkenskapsåret redovisade Kappahl ett resultat på 92 miljoner kronor, nu har det sjunkit till 52 miljoner kronor.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...