Ett mer kompakt Byggmax ska kunna flytta ännu närmare kunden

Byggmax vill flytta närmare kunden med ett nytt butikskoncept. Totalt ser kedjan potential för 280 butiker på samtliga marknader. Det berättar bolaget om på tisdagens kapitalmarknadsdag.
Annons:
Text: Julia Forsberg
Annons:

När Mattias Ankarberg klev in som vd för Byggmax 2016 fanns det en del saker som behövde åtgärdas i bolaget, säger han under bolagets kapitalmarknadsdag. Bland annat handlade det om lanseringen i Finland och uppköpet av Skånska Byggvaror.

Men nu har problemen åtgärdats och större fokus kan läggas på tillväxt. 

Under 2020 ökade Byggmax försäljningen med 32 procent i lokala valutor. Det jämför Mattias Ankarberg med marknaden som har växt 20 procent under samma period. Han tar upp tre huvudsakliga initiativ som har bidragit till tillväxten – uppgradering av befintliga butiker, nya butiker och e-handeln som ökade med 50 procent under året. 

Bolaget ser att de uppgraderade butikskoncepten har sex procent högre tillväxt än de butiker som inte uppgraderats. I slutet av 2020 hade 39 procent av butikerna byggts om och målet är att alla butikerna ska ha det nya konceptet i slutet av 2023. 

Förutom bolagets egna initiativ ser Mattias Ankarberg tre stora trender på marknaden som har drivit på tillväxten:

  • En ökad efterfrågan för lågpris.
  • E-handelns acceleration som skapar möjligheter för försäljning av ett bredare sortiment online. 
  • Hemmet har fått en viktigare roll i kundernas liv. 

Mattias Ankarberg tror att marknaden för Byggmax kommer att fortsätta vara stark och att kunderna fortfarande planerar för att genomföra lika mycket projekt. Han tror att marknaden framåt kommer vara svagare än 2020, men starkare än 2019. 

När kedjan nu blickar framåt gör det de med höjda finansiella mål. Till 2025 ska försäljningen ligga på 10 miljarder kronor. Tillväxten kommer bland annat från flera nya butiker. Kedjan ser en potential på totalt 280 butiker, med den nya marknaden Danmark inkluderat. 

Lanseringen i Danmark är ett av de tre nya initiativ som kedjan kommer att lansera framöver. Mattias Ankarberg ser potential för 20 butiker i Danmark plus e-handel. 

Nästa initiativ handlar om ett nytt butikskoncept som kedjan kallar för Byggmax Compact. Med konceptet ska kedjan flytta närmare kundens hem. På 4 000 kvadratmeter kommer butikerna att flytta in på olika handelsplatser. Bolaget för just nu dialog med fastighetsägare. 

Det tredje initiativ handlar om nästa våg av e-handel. Genom att bredda innehållet, sortiment och leveransalternativ tror kedjan på en fortsatt tillväxt i kanalen. Framåt kommer Byggmax bland annat att satsa mer på att skapa innehåll som instruktionsvideos på hemsidan och inspirationsmaterial från kunderna själva.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...