Foto: Shutterstock

Ett lägre intresse för mobiltelefoni slår mot Electra Gruppen

Electra Gruppen tappade omsättning under andra kvartalet. ”Det är i första hand relaterat till lägre försäljning av mobiltelefoni”, säger vd Anneli Sjöstedt.
Text: Daniel Norman
Annons:

Electra Gruppen, med kedjor som Audio Video och EM Home, omsatte 414 (442,1) miljoner april–juni.

– Årets andra kvartal uppvisar sjunkande omsättningstal för vår handelsverksamhet. Omsättningstappet finns i båda våra segment och är i första hand relaterat till en lägre försäljning av mobiltelefoni, där marknaden generellt uppvisar en lägre efterfrågan och en produktförskjutning mot enklare telefonmodeller vilket påverkar snittpriser nedåt och missgynnar vår omsättning, säger Anneli Sjöstedt i en kommentar.

Till det ska läggas att koncernen ser en lägre efterfrågan från sina e-handelskunder.

Electra Gruppen redovisar ett rörelseresultat på tre miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 2,2 miljoner kronor i fjol.

–Vi kan glädjande konstatera en förbättrad lönsamhet när man rensar resultatet för kostnader avseende införlivandet av EM Home och arbetet med att etablera en lager- och logistikfunktion för möbler, säger Anneli Sjöstedt.

De kostnaderna uppgår till cirka 1,8 miljoner kronor.

– I övriga verksamheter har vi lyckats få till en förbättrad handelsmarginal vilket återspeglas i kvartalets resultat, säger Anneli Sjöstedt.

Under första halvåret har koncernen lagt mycket kraft på samarbetet med Elon och med att införliva EM Home i koncernen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...