Erikshjälpens vågade drag: Startar second hand-butik på nätet

Erikshjälpen tar steget ut på nätet. I dag öppnar kedjans e-handel. ”Vi är sannolikt först i den ideella second hand-handeln”, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Efter en testperiod i mindre skala lanseras i dag Erikshjälpens nätbutik, secondhand.se, fullt ut.

– Vi är spända och förväntansfulla. Vi är väl etablerade på den ideella delen av second hand-marknaden och har ett omtyckt koncept i våra fysiska butiker. Nu är tiden inne att även erbjuda e-handel, säger Tomas Bjöersdorff.

Erikshjälpen blir pionjärer på marknaden – och är medvetna om att second hand och e-handel är en komplicerad ekvation.

Secondhand.se kommer att ha ett sortiment på 40 000 artiklar – där varje vara är unik. Det innebär att varje enskild vara måste mätas, fotograferas, kvalitetsbedömas och prissättas.

– Ingen har gjort det här tidigare och vi vet att det inte är helt enkelt. Det krävs en bra organisation och kraft att genomföra. Samtidigt går det inte att inte förhålla sig till e-handeln. Den växer med 16 procent per år allt fler kunder förväntar sig att kunna handla på nätet även av oss, säger Tomas Bjöersdorff.

Erikshjälpen har byggt upp en e-handelshub i Borås. Varorna tas emot och sorteras i kedjans 63 butiker och skickas sedan pallvis till Borås. Där läggs produkterna upp i nätbutiken och distribueras till kunderna.

Sortimentet speglar de fysiska butikerna och omfattar bland annat mode, heminredning och böcker.

Ett av syftena med att starta e-handel är att nå ut till nya kundgrupper. Av samma anledning väljer Erikshjälpen att samarbeta med ett antal utvalda influencers som kommer att öppna egna shop in shops på secondhand.se.

Bland annat kommer journalisten och författaren Fredrik Strage att sälja skivor och programledaren och Youtube-profilen Clara Henry ska sälja böcker och kläder på sajten.

– Vi tror att de i sina kanaler har många som kan vara intresserade av vårt erbjudande, framför allt yngre. Den målgrupp som vi känner bäst i dag har en annan åldersstruktur än de som är aktiva på nätet. Genom e-handel blir vår verksamhet tillgänglig för fler och på så sätt kan vi göra ännu mer gott för barn och unga både i Sverige och internationellt, säger Tomas Bjöersdorff.

Erikshjälpens butiker omsätter 320 miljoner kronor per år. Hur stor e-handelsförsäljningen blir under det första året vågar Tomas Bjöersdorff inte förutspå.

– E-handelns andel av den totala detaljhandeln är nio procent, så inom ett par tre år är det rimligt att anta att vi kommer att ligga på ungefär samma nivå.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...