EM Home på offensiven – siktar på stark expansion

Möbelkedjan EM Home fortsätter växa – på nätet och med nya butiker. ”Fyra nya lägen är på gång”, säger vd Michael Sturehed till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

EM Home fortsätter visa positiv utveckling efter att handlarna köpte loss kedjan från riskkapitalbolaget Mexab.

Till hösten återvänder kedjan till Visby och Gotland – och mer är på gång.

– Vi har långt gångna förhandlingar om i första hand tre nya butikslägen efter öppningen i Visby, säger vd Michael Sturehed.

På vilka orter öppnar de nya butikerna?
– Det blir i Västerås, Umeå och en ort i Västergötland som jag inte kan avslöja i dagsläget.

Hur många butiker har EM i dag?
– Efter öppningen i Västergötland har vi 37 butiker.

Hur ser etableringstakten ut på längre sikt?
– Vi kommer att fortsätta växa med tre-fyra nya butiker per år. Det är samtidigt många icke kedjeanknutna handlare som hör av sig och är intresserade av att gå med i EM. Det har förmodligen med Mios framfart att göra, många fristående handlare är pressade och det finns egentligen bara tre rikstäckande möbelaktörer vid sidan av oss: Ikea, Jysk och Mio. Vi skulle kunna växa snabbare, men organisationen måste hänga med.

Hur utvecklas er näthandel?
– Starkt, vi har fördelen att ha ett distributionsnät i form av de fysiska butikerna, har 3D-moduler på sajten och satsar en stor del av vår investeringsenergi på att bygga en modern och effektiv e-handel.

Michael Sturehed ser positivt på utvecklingen.

– Vi har ägnat de senaste två åren åt att bygga upp EM igen. Försäljningen och kundflödena ökar. 2016 sa jag att vi ska nå 1,2 miljarder i omsättning inom tre år och det ser vi ut att klara.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...