Elons Groups resultatlyft: ”Fortsätter översynen av kostnadskostymen”
Elon omsatte 875 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 9,9 procent.
– Mycket i verksamheten har kretsat kring den pågående coronapandemin. Här har först och främst fokus varit att säkerställa hälsa och skydd för alla anställda och samarbetspartners inom koncernen och kedjan, säger vd Stefan Lebrot i en kommentar.
– Ett annat fokusområde relaterat till pandemin har varit att säkerställa leveranser till butiker, både från leverantörsled, såväl som från kedjans centrallager, fortsätter han.
I mars lanserades nya Elon.se, vilket både genererat fler besök och en högre försäljning.
Koncernen redovisar ett rörelseresultat på tre miljoner kronor, vilket ska jämföras med en förlust på 18,1 miljoner kronor samma period i fjol.
– Rörelseresultatet förbättrades med cirka 21 miljoner kronor. Här består den större delen av effektiviseringar i kostnadsmassan, men även av att kvartalet föregående år påverkades negativt av byte av lagerhanteringssystem, säger Stefan Lebrot som konstaterar att resultatet, trots förbättringen, ligger under det mål som Elon Group har satt upp.
– Det innebär att vi fortsätter med översynen av koncernens kostnadskostym. Detta både med hänsyn till förbättringar i resultatet men även med hänsyn till de utmaningar som kan finnas framöver på grund av effekter från coronapandemin.