Foto: Kristoffer Olsson

Ellos tuffa år – med lägre försäljning och resultat: ”Svag start”

Ellos Group tappade försäljning och resultat förra året. Bakslaget berodde på utvecklingen i varumärket Ellos. Däremot utvecklades Jotex och Stayhard starkt.
Annons:

Ellos Group Holding i siffror

Nettoomsättning: 2 031,8 (2 059,7)
Rörelseresultat: 38,3 (125,1)
Nettoresultat: 12,9 (75,7)

Beloppen är i miljoner kronor. Förra årets siffror inom parantes. 

Bokslutet från e-handlaren Ellos Group har kommit till Bolagsverket och visar att nettoomsättningen minskade med drygt 1,3 procent till 2 031,7 miljoner kronor 2017.

Koncernens rörelseresultat backade samtidigt kraftigt – från 125,1 miljoner kronor till 38,3 miljoner kronor.

Bakslaget för Ellos Group berodde på den svaga utvecklingen i varumärket Ellos där nettoomsättningen sjönk med 4,3 procent till 1 573,2 miljoner kronor.

Förklaringen var enligt förvaltningsberättelsen i årsredovisningen bland annat ett avslutat samarbete med ett tidigare koncernbolag.

Dessutom försämrades Ellos rörelseresultat från 38,3 miljoner kronor till -23,5 miljoner kronor och det uppges till stor del bero på nedskrivning av ett nytt IT-system och omstruktureringskostnader.

Så här gick det för de Ellos Groups två andra dotterbolag.

  • Jotex nettoomsättning lyfte med 12,6 procent till 303,1 miljoner kronor sedan försäljningen tagit fart efter ett trögt första kvartal.Framgången förklaras med den nya e-handelsplattformen och ”väsentligt förbättrad mobil upplevelse”.
  • Stayhards nettoomsättning förbättrades med 5,8 procent till 155,4 miljoner kronor – trots att butiksförsäljningen avslutades i början av året och att grossistförsäljningen fasades ut.

Market har sökt Ellos Groups vd Hans Ohlsson för en kommentar till 2017 års bokslut och utvecklingen första sex månaderna i år.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...