Elgigantens superstrateg byter bransch

Elgiganten tappar sin nordiske chef. Per Sigvardsson har värvats som ny vd till Granngården. ”Nu ska jag samordna butikerna och e-handeln”, säger han till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Rikstäckande kedja

• Granngården har 109 egna butiker i Sverige.
• Kedjan säljer till både konsumenter och företag inom lantbruk och skog, djur och trädgård.
• Drygt 550 anställda och omsätter cirka 1,6 miljarder kronor.
• E-handel på www.granngården.se.
• Under varumärket Nordpost bedrivs postorder mot företag.

Efter nästan 20 år inom Elkjöp/Elgiganten kliver han av och byter bransch. Per Sigvardsson går från jobbet som COO för Elgiganten/Elkjöp till vd-stolen på Granngården.

Han tillträder den 1 augusti.

Vd-bytet sker efter att nuvarande vd Peter Hein meddelat styrelsen att han önskar lämna uppdraget.

Per Sigvardsson säger till Market att en rad faktorer spelat in i hans jobbyte.

– Det har varit ett svårt beslut eftersom jag trivts mycket bra. Samtidigt har jag känt att det vore spännande att ta med mig det jag lärt mig in i en helt annan bransch.

Kände du dig klar med hemelektronikbranschen?

– Man blir nog aldrig klar med något, men jag har varit med och utvecklat Elgiganten från start till vad det är i dag, så jag kände att jag var klar för nya utmaningar.

Varför tar du jobbet?

– För att det är en spännande bransch med mycket kvar att utveckla, bland annat kring ekologiskt och närodlat. Granngården har en stor potential att växa om man klarar av att vara tydliga i sitt varumärke, erbjudande och sin kanalstrategi.

Och här har du med dig kunskap från Elgiganten?

– Ja, jag har med mig en stor detaljhandelskunskap och erfarenhet av att lägga upp multikanalstrategier.

Vad har du överst på to do-listan när du börjar på Granngården?

– Det är för tidigt att säga, jag börjar i augusti. Men det jag direkt kan säga är att jag kommer att ta tag i kommunikationen, varumärket och samordningen mellan de fysiska butikerna och e-handeln.

Per Sigvardsson kom från Teknikmagasinet till Elgiganten 1995, året efter kedjans entré i Sverige. Han arbetade i en rad befattningar för att landa som Sverige-vd under åren 2002-2006.

Därefter lyftes han upp till Elkjöp-koncernens norska huvudkontor som nordisk COO.

Per Sigvardsson har fört Elgiganten från positionen som nykomling till marknadsledare i Sverige, ligger bakom kedjans multichannelstrategi, var arkitekten bakom strategin mot Media Markt och kedjans kommande inbrytning i stadskärnorna genom konverteringen av de svenska Phonehousebutikerna till Elgiganten.

– Det har varit en enorm resa som jag är otroligt stolt och glad över. Jag kommer att sakna företagskulturen och människorna, många i ledningen har varit med under lång tid.

Var kommer du att sitta?

– På Granngårdens servicekontor i Malmö. Till en början kommer jag att veckopendla från Stockholm, precis som jag gjort till Oslo under de senaste tio åren. Men jag kan absolut tänka mig att flytta till Malmö.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...