Elgigantens nya offensiv

Nu kliver Elgiganten in i cityhandeln – samtliga Phone House-butiker byggs om till ett nytt butikskoncept med gemensamt varumärke. "Vi får hundra nya citylägen", säger Elgigantens vd Niclas Eriksson till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

De hundra tidigare Phone House-butikerna byggs om till det nya konceptet Elgiganten Phone House.

Phone Houses tidigare mobilfokuserade sortiment är nu kraftigt breddat i en ny butiksdesign med Elgigantens sortiment av bland annat surfplattor, datorer och ljusprodukter.

Ett utökat tjänstesortiment kommer också att erbjudas, bland annat lagringstjänster och hjälp med dataöverföring när kunden byter mobil.

– Det här är en viktig satsning för Elgiganten. Nu tillförs vi hundra high street-lägen, säger Niclas Eriksson.

Bakgrunden är förra årets sammanslagning mellan de båda kedjornas huvudägare. Elgigantens ägare, brittiska Dixons Retail, har fusionerat med Phone House ägare Carphone Warehouse.

I augusti genomfördes sammanslagningen i Sverige.

Tre tidigare Phonehousebutiker i Sverige testkörs nu som piloter: i Solna centrum, Skärholmen centrum och Liljeholmstorget galleria.

Samtidigt testas konceptet in som shop in shops i Elgigantens varuhus i Nordstan i Göteborg, Kungens kurva och på Kungsholmen i Stockholm.

Utvärderingen av pilotbutikerna pågår för att fastställa detaljerna innan konceptet rullas ut i sin helhet.

– Det är precis det här benet vi saknat, säger Niclas Eriksson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...