Foto: Jamin Pirnia

Elgigantens ägare når nya rekordnivåer – svenska och norska marknaden växte mest

Elgigantens ägare Elkjøp når nya höjder. Senaste räkenskapsåret ökade försäljning med fyra procent och resultatet förbättrades.
Text: Daniel Norman
Annons:

Under senaste räkenskapsåret, som tog slut 31 april, omsatte Elkjøp 38,3 miljarder norska kronor (drygt 45,5 miljarder svenska kronor), en tillväxt på tre procent från året innan.

– Vi startade det förra verksamhetsåret med tidernas sommar. Det är härligt för vanligt folk, men inte särskilt positivt för kundtrafiken till detaljhandeln. Dessutom har valutasituationen, med en hög växelkurs för euron och en försvagad svensk krona, varit krävande. Mot bakgrund av detta är vi mycket nöjda med det resultat vi levererar nu, säger koncernchef Erik Sønsterud i en kommentar.

Elkjøp driver 400 varuhus i Norden, i Sverige genom Elgiganten.

Det är just på den svenska marknaden samt i Norge som utvecklingen var bäst, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

– Varuhusen är fortsatt vår största och viktigaste säljkanal, men vi noterar en tvåsiffrig tillväxt på nätet. Online står i dag för nästan 20 procent av den totala omsättningen, och click and collect växte med 30 procent förra året. Fler och fler kunder köper på nätet och hämtar i butik, en tjänst vi tror kommer fortsätta att växa starkt framöver, säger Erik Sønsterud.

Även resultatmässigt förbättrar sig Elkjøp. Rörelseresultatet för räkenskapsåret landade på 1,228 miljarder norska kronor (drygt 1,395 miljarder svenska kronor), en förbättring med 10 procent i fjol.

Bakom det ligger ökad försäljning, god kostnadskontroll och besparingar i samband med organisationsförändringar.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...