Elgiganten trotsar coronakrisen – och ökar försäljningen: ”Mer beslutsamma kunder”

Oroliga coronatider inom den svenska detaljhandeln: Då går Elgiganten mot strömmen och ökar försäljningen både i de fysiska butikerna och på nätet. ”De som kommer till oss är mer beslutsamma i sina köp”, säger vd Niclas Eriksson till Market.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:


När HUI släppte sin senaste konjunkturprognos i fredags var signalen tydlig: Svensk detaljhandel kommer att påverkas starkt negativt till följd av det coronavirus som just nu sprids snabbt över världen.
En av branscherna som förväntas få det extra tufft är hemelektronik, med Elgiganten som marknadsledare.
– Det är klart att det här kommer att få konsekvenser för retailers. Hur stora är svårt att veta, eftersom vi inte känner till hur situationen kommer att utvecklas, säger Niclas Eriksson.
Där flera kollegor redan sett försäljningen sjunka har dock Elgiganten hittills gått åt andra hållet.

Färre kunder har visserligen hittat ut till varuhusen, men de som väl kommer har läst på mer inför ett köp. Beslutsamheten har ökat, menar Niclas Eriksson.
– Man kanske tänker efter lite mer nu. Om coronaviruset blir ännu större kan det bli svårare att besöka butikerna. Alltså är jag mer noggrann i min research innan jag bestämmer mig, siar Niclas Eriksson.

Men ni har alltså sålt mer?
– Ja. Jämfört med samma period förra året har försäljningen ökat. En del i det tror jag också har att göra med logistiken. Vi har den säkrad och har inte haft några problem med vår varuförsörjning.

En annan viktig anledning till varför Elgiganten inte tappar i de oroliga tiderna är också, menar Niclas Eriksson, sortimentet med hushållsartiklar. Produkter som ligger i tiden.
– Även it-relaterat går bra. Det kan ha att göra med rekommendationerna att hålla lite avstånd till våra äldre släktingar och bekanta nu. Då behöver vi ju hitta andra sätt att kommunicera på, säger Niclas Eriksson.

Hur har du upplevt den senaste veckan i stort?
– Det är tufft för oss alla. En väldigt ovan situation, där det kommer mycket information som vi behöver förhålla oss till.

Hur hanterar ni som bolag läget?
– Genom att vara så tydliga vi bara kan. Både mot våra anställda och mot våra kunder. Internt har vi upprättat ett nytt informationsflöde som vi uppdaterar utefter rekommendationer och nyheter. Sedan har vi utökat städningen i butikerna, där vi lagt mer tid på att rengöra våra produkter.

Och som högsta ledare för Elgiganten? Vad är viktigast i din roll?
– Jag försöker att vara lugn och konkret. Det finns så mycket oro och osäkerhet ändå. Jag försöker att se till att våra medarbetare och kunder behandlas så bra det bara går de här dagarna.
 

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...