Elektronikjättarna utesluter inte varubrist efter coronavirusets framfart

Corona fortsätter att sprida oro i handeln. Landets ledande hemelektronikkedjor utesluter inte framtida varubrist, men försäkrar att läget just nu är under kontroll. Samtidigt sätts medarbetare i karantän och restriktioner för framtida resor införs.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Hemelektronik har pekats ut som en av de branscher som är särskilt känslig för störningar orsakade av coronautbrottet då en stor del av de elektronikartiklar som säljs i Sverige kommer ifrån Kina.

Men landets största hemelektronikkedjor försäkrar att corona i nuläget inte lett till varubrist.

– Som det ser ut nu så får vi leveranser och har ett bra utbud och lager. Men självklart har vi en tät dialog med våra leverantörer och andra samarbetspartners och följer utvecklingen på både nationell och internationell nivå, säger Jenny Pedersén, PR- & kommunikationschef på Media Markt.
 
Inte heller NetonNet har i dagsläget några tomma hyllor.

– I dagsläget finns det ingen påverkan på vårt utbud. På längre sikt är det svårt att sia exakt om hur det kommer att bli, men vi kan konstatera att vi kommer att få en del försenade leveranser, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef på NetonNet.

För att förhindra varubrist agerade kedjan i ett tidigt skede och köpte in större volymer.

– Detta för att kunna täppa till ett eventuellt glapp orsakade av förseningarna.

Så här långt har kedjan inte märkt av någon minskad försäljning. Därför är det för tidigt att svara på om coronautbrottet kommer att påverka lönsamheten, säger Kristina Wärmare.

– Kunderna besöker vår e-handel och våra lagershoppar och vi har säkerställt att vi har tillgång på de produkter som kunderna efterfrågar.

Enligt Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten finns det ingen anledning till oro för varubrist.

 – Elgiganten har ett stort centrallager och bra framförhållning vad det gäller inköp. Därför ser vi i nuläget ingen risk för att det skulle bli tomt på hyllorna i våra butiker även om några enstaka produkter skulle påverkas.

Inte heller hos Elgiganten har försäljningen drabbats negativt, säger Li Persson.

– I dagsläget kan vi inte se att vår försäljning påverkats. Försäljningsmässigt har vi haft en fin start på 2020.

Däremot upplever kedjan en oro bland de anställda.

– Vi märker att det finns en oro bland våra medarbetare och vi gör det vi kan och tar hand om varandra. Till exempel har vi förtydligat riktlinjerna för handhygien och ökat noggrannheten av städning i våra varuhus runt om i landet.

Alla Elgigantenmedarbetare som besökt de utsatta områdena har satts i karantän. Dessutom har kedjan infört restriktioner för framtida resor.

–  Vi följer utvecklingen noggrant och håller oss uppdaterade om myndigheternas rekommendationer.

Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...