Elektronikhandelns superlyft

Hemelektronik har förbättrat försäljningen elva månader i rad. Nu spår tre stora kedjor att julhandeln också blir stark. ”Vi kör mot vår bästa december”, säger Anna Sjödin på Media Markt.
Text: Thomas Ohlén, Mikael Sydner
Annons:

Hemelektronik – månad för månad

Så mycket har hemelektronikhandeln vuxit i procent i löpande priser sedan i december 2013 (jämfört med samma månad året innan).

Månad        Utveckling
December    2,0
Januari         2,4
Februari       0,6
Mars            2,7
April             4,5
Maj              1,1
Juni            10,2
Juli               2,2
Augusti        3,3
September 10,0
Oktober      11,1

Källa: Detaljhandelsindex (HUI och SCB)

Market berättade i fredags att hemelektronik är en av årets hetaste branscher i detaljhandeln och har ökat försäljningen med elva månader i rad.

I oktober var lyftet hela 11,1 procent i löpande priser.

– Konsumenterna är mer benägna att shoppa och det bidrar till den högre omsättningen, säger Netonnets vd Harald Ennen om årets hittills hetaste månad.

Nylanseringar är en förklaring till att hushållen vallfärdar till Netonnet eller handlar på nätet.

– Iphone 6 säljer väldigt bra.

Netonnets framgångar fortsatte under november.

– Julhandeln har startat bra och vi hade en succéartad öppning av en ny lagershop i Jönköping, säger Harald Ennen.

Stora tv-apparater och Iphone 6 driver trafik till Media Markts varuhus.

– Det ger självklart en bra skjuts i omsättningsutvecklingen, säger kommunikationschefen Anna Sjödin.

November har enligt Anna Sjödin överträffat förväntningarna.

– Senaste helgen krossades våra högt satta mål.

Vad tror du om julhandeln?
– Vi kör med full fart mot vår bästa december någonsin, säger Anna Sjödin.

Audio Videos kedjechef Christer Palmgren redovisar också en bra försäljningsutveckling – mycket tack vare stora tv-modeller och ”hela hemmet-lösningar”.

– Kunderna vill ha sitt digitala hem ihopkopplat och det gynnar försäljningen i flertalet varugrupper.

Hur har julhandeln startat?
– Vi smygstartade julen med kampanj ”världens mest personliga garanti” och den har givit ett förväntat positivt resultat. Julrallyt spår vi som vanligt växlar upp till nästa nivå runt luciahelgen, säger Christer Palmgren.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...