Elekronikbranschens doldis lanserar nytt butikskoncept: ”Euronics ska bli tydligare”

Euronics smygstartar en stor omprofilering och lanserar nya butikskonceptet Euronics Phone Store: ”Jättebehov av hjälp med det uppkopplade hemmet”, säger vd Peter Håkansson till Market.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Euronics lanserar ett nytt butikskoncept och laddar för tydligare profilering av sitt butiksnät.

Den 1 december öppnar Euronics Phone Store på Center Syd i Löddeköpinge.

Euronics i Galleria Boulevard i Kristianstad, som arbetat under det lokala namnet Bwired, bytte redan tidigare i år till konceptet Euronics Phone Store.

De båda namnbytena utgör en smygstart inför en omprofilering av Euronics hela butiksnät – och lansering av ett nytt koncept.

Euronics är med över 11 000 butiker den största kedjan, sett till antalet butiker, inom hemelektronik i Europa och finns på drygt 70 platser i hela Sverige.

Euronics drivs och ägs av sina handlare i en ”Ica-modell” och företaget vill nu skapa en tydligare profilering.

– Efter nyår kommer vi att arbeta med två alternativ för våra entreprenörer. Det ger flexibilitet för handlare med butiker med olika inriktning på flera orter, säger Peter Håkansson.
 

Alternativen för butiksprofilering och -skyltning är:

  • Enbart med Euronics (med ett bredare utbud) eller med Euronics Phone Store (smalare, mer specialiserat utbud).
  • Co-brandning, med Euronics tillsammans med det lokala namnet.

 
Hur ser erbjudandet i i nya konceptet Euronics Phone Store?
– Det är butikerna med spetskompetens inom allt som rör det uppkopplade hemmet. Här finns datorer, surfplattor och mobiltelefoner tillsammans med all kunskap som rör abonnemang för tv och telefoni. Inriktningen ligger helt i linje med vår ambition att erbjuda djup och bred kompetens och i det här fallet sker det genom en extra satsning på data och telekom, säger Peter Håkansson och fortsätter:

– Valmöjligheterna blir allt fler, tekniken utvecklas snabbt och det finns ett jättebehov bland kunderna att inte bara kunna köpa hårdvaran, utan all kringutrustning och sedan få hjälp med både installation och hemleverans. Vi ligger helt rätt i tiden och räknar med att öppna fler butiker.
 
Om ni vill bli tydligare, varför alternativen, varför inte köra samma namn rakt av?
– Det är tufft i detaljhandeln i dag och vi tittar mycket på hur trenderna ser ut, både i Sverige och internationellt. I USA, särskilt på västkusten, syns en tydlig trend kring att gå tillbaka till lokala varumärken. Vi tror på den lokala förankringen – och på att koppla på tjänster och rådgivning i vårt utbud.

Det känns som Euronics är Sveriges doldis i hemelektronikbranschen, håller du med?
– Ja, håller delvis med. Nu ska vi bli tydligare och erbjuda bra service och produkter som de moderna hemmen efterfrågar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...