Foto: Mikael Sydner

Efter succéstarten står handlarna i kö för att få Elons nya koncept

Elon ser redan resultat av sin butiksomvandling – genom ökad försäljning. ”Ett kvitto på att vi verkligen hittat rätt”, säger handlaren Kent Eriksson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Elons nya butikskoncept har lanserats i tre butiker. Där ser kedjan en omsättningsökning på i snitt 30 procent.

– Även om vi känt oss trygga i att den här omvandlingen av butikerna varit rätt väg att gå, är de första initiala siffrorna från de omgjorde butikerna ett kvitto på att vi verkligen hittat rätt, säger Kent Eriksson.

Han driver Elon i Luelå och Gällivare och en av hans butiker har fått det nya konceptet.

Där har kedjan velat sätta kundernas behov i centrum med rätt rådgivning snarare än produktbeskrivningar.

I sitt nya butikskoncept har Elon lagt fokus på inspiration och personligt bemötande.

– Hemelektronikbutikerna har historiskt ofta sett ut som produktlager, men med vårt nya koncept har vi lagt fokus på inspiration och personligt bemötande, där rådgivning snarare än produkter står i centrum, säger vd Stefan Lebrot i en kommentar.

Det nya konceptet rullas ut successivt. Målet är att alla 300 butiker i Sverige och Norge ska ha fått det 2022.

Efter succéstarten står handlarna nu i kö för att få göra om sina butiker, enligt Elon.

– Med det nya butikskonceptet kan vi genomföra de förändringar som många kunder önskat lokalt, samtidigt som vi drar nytta av fördelarna med att vara en del av en expansiv kedja som ligger i framkant i alla kanaler, säger Tom Stenlund som driver Elon i Arninge i Täby.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...