Foto: Vendela Kjerner

Efter nytt tapp – Venue Retail kan stänga fler butiker: ”10–15 har identifierats”

Venue Retail Groups försäljning sjönk under senaste kvartalet och koncernen gjorde en rörelseförlust på 1,2 miljoner kronor. Nu kan fler butiker komma att stängas i och med ett ökat fokus digitalt.
Text: Daniel Norman
Annons:

Venue Retail Group, med kedjorna Accent, Morris och Rizzo, omsatte 240,1 miljoner kronor under det andra kvartalet på koncernens brutna räkenskapsår, december till februari.

Det är ett tapp på 14,2 miljoner kronor jämfört med samma period i fjol.

– Vår jämförbara försäljning sjönk något under kvartalet, -3,2 procent jämfört med föregående år, säger vd Jonas Ottosson i en kommentar.

Ombyggnationen på NK i Stockholm påverkar verksamheterna där negativt, enligt honom.

– Därutöver påverkas försäljningen av varuförsörjningen inom affärsområde väskor/accessoarer främst under reaperioden i januari.

Samtidigt ser koncernen en kraftig tillväxt online på 31 procent.

– Vi arbetar hårt och lägger mycket resurser på vår onlineaffär, säger Jonas Ottosson som dock konstaterar att tillväxten online inte fullt upp väger upp för tappet i fysiska butiker.

Koncernen redovisar en rörelseförlust på 1,2 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med ett resultat på 12,2 miljoner kronor samma period för ett år sedan.

Den minskade försäljningen samt förändringarna inom Rizzo-kedjan ligger bakom försämringen, skriver koncernen i delårsrapporten.

Market har tidigare berättat om den förändrade affärsmodellen för Rizzo-kedjan där det blir ett ökat fokus på e-handel.

Totalt 14 butiker har nu stängt, vilket påverkat försäljningen negativt.

Samtidigt har ett nytt flaggskepp öppnat på Nybrogatan i Stockholm som en del i den nya strategin.

Som ett led i det förändringsarbetet ska koncernen stänga fler butiker för att fokusera mer online.

– Vi ser löpande över det fysiska butiksnätet och som en följd av den omställningsfas som bolaget befinner sig i har ytterligare 10–15 butiker identifierats för en sannolik avveckling, uteslutande mindre och olönsamma butiker, säger Jonas Ottosson.

Under kvartalet har fyra Morris-butiker i Norge stängt.

Befintliga butiker uppdateras också. Under kvartalet har ett nytt koncept för Accent-kedjan rullats ut, vilket enligt Jonas Ottosson slagit ut väl.

– Arbetet med att ställa om bolaget till en mer digital handel och med fokus på större lönsamma fysiska butiker fortgår. Vi är väl medvetna om vilka åtgärder som måste vidtas och detta arbete har redan påbörjats.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...