Efter nytt succéår – Hemköps vd om handlarnas framfart: ”Duktiga överlag”

Hemköps handlare har slagit branschen tre år i rad. Kedjans vd tror på nya kommersiella framgångar. ”Potentialen är jättestor”, säger Thomas Gäreskog.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Axfood presenterar varje kvartal den samlade utvecklingen för Hemköp men i dag kan Market och dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter i detalj visa hur det går ekonomiskt för de franchisedrivna butikerna.

Nettoomsättningen ökade med totalt 6,6 procent.

Samtidigt steg rörelsemarginalen till 3,4 procent.

– Handlarna är duktiga överlag, har kontinuitet, stabil drift och får bra betyg för kundmötena, säger Thomas Gäreskog om den stora granskningen.

Men det är inte de enda förklaringarna till att Hemköps franchisetagare har haft starkare utveckling än marknaden.

Thomas Gäreskog betonar ”det långsiktiga gemensamma arbetet” för att nå starkare tillväxt och lönsamhet.

– Kedjan centralt och handlarna bedriver ett nära samarbete och har en väl utvecklad förankringsprocess.

Senaste åren har Hemköp investerat i flera systemstöd som kommer handlarna till del. Det handlar om allt från autoorder till analysverktyg, planogram och sortimentserbjudandet.

– Satsningarna syftar till att alla ska kunna fatta ännu bättre beslut och driva försäljningen och stärka lönsamheten, resonerar Thomas Gäreskog.

Konsumenttrenden med ökad andel bostadsnära köp är enligt Hemköps vd ytterligare en orsak till framgångarna.

– Vi finns i många lättillgängliga lägen och är därför ett alternativ för fler hushåll.

Trenden går också mot snabbare handling. Vad betyder det för Hemköp?
– Konceptet ligger rätt i tiden eftersom folk upplever att de har mindre tid och kan uträtta sina ärenden snabbt hos oss, säger Thomas Gäreskog.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...